Monday, July 16, 2012

Hanya kerana duit

Posted by sititography at 12:19 AM 0 comments Links to this post
" Laparlah"
"ok sat lagi kita pi makan"
"makan ayam penyet eh"
"ok, orang belanja"
"yeaaay!"


Masa kat kedai ayam penyet, time aku best best punya dok makan. Dalam keadaan menahan pedas sambal tu.Tiba-tiba ada seorang budak berdiri berhampiran meja kami.


" Budak tu jual apa tu? "
" jual mercun apa? "
" hahaha... ada pulak jual mercun gila"
"kismis lah"
"haha.. sebab kotak tu macam kotak mercun ja. ingat jual mercun."


Lagaknya seperti sedang mengutip derma. Biasanya orang Malaysia ni kalau datang orang minta derma mesti bagi seringgit. Tak kisah lah berapa pun asalkan kita ikhlas nak membantu dia. Kejap lagi budak ni mesti sampai ke meja kami ni, hah! seperti yang dijangkakan dia memang datang ke meja kami.


" Assalamualaikum, tolong saya, bagi berapa berapa pun tak pa. Asalkan dapat bantu mak saya. Mak saya sakit kanser. " jelas budak tersebut sambil memegang kotak kismis doa. 


" Adik duduk mana? "
" rawang"
"datang sini naik apa?"
" dengan ayah"
"ayah tak kerja ke?"
"kerja jual benda ni jugak"


Kami cuba menyoal budak tu, sebab pakaiannya sangat cantik dan terurus. Tapi serius, kalau tengok muka budak tu memang simpati gila. Tak pa lah terpulanglah kat dia samada dia nak menipu atau tak. Yang penting kita ikhlas menderma yang lain antara dia dengan tuhan. 


Itu baru kes pertama ada lagi, kes kedua yang buat aku rasa marah sangat! 
kejadian ni berlaku masa kat depan tesco shah alam. Masa aku berjalan keluar daripada tesco. Ada seorang budak lelaki siap bersongkok dan kalau seingat aku dia pakai baju merah masa tu. Ditangannya terdapat resit menderma kepada salah sebuah sekolah pondok. 


" Assalamualaikum, kak derma untuk sekolah" budak tu cuba membuka mulut dengan sopan. Tapi aku hanya mengeleng tanda tidak kepada budak tu. Nak tau apa yang jadi lepas tu ?


 Dia terus pergi meninggalkan aku sambil memaki hamun aku " babilah babi babi babi"  aku tergamam dan sangat terkejut. Kenapa dia perlu memaki hamun dengan mengeluarkan perkataan macam tu? Hanya kerana aku tak nak menderma?


Aku terus memerhati dia, dia pergi pula mencuba nasib pada seorang lelaki di penjuru kedai hadapan. Nampak gayanya lelaki tu pun memang tak menghulurkan sehelai kertas pun. Sekali lagi aku nampak mulut dia terkumat kamit memaki hamun lelaki tu. 


Rasa marah aku terus bertambah-tambah bila aku terus melihat gelagat budak tu. Kerana duit manusia ni sanggup melakukan apa sahaja. Sampaikan sanggup memaki hamun orang lain jugak.



Wednesday, July 4, 2012

Ragut

Posted by sititography at 8:14 PM 0 comments Links to this post
Hari neh hari selasa wah! bangun seperti biasa siap-siap pergi kerja.
"Hari hari kerja kerja kerja. Tapi tak kaya kaya jugak!" aku membebel sendiri. Ah! tak tahu kenapa aku terasa malas sangat nak pergi kerja hari ni. Rasa tak sedapnya hati. Eh! mana boleh kena pergi kerja jugak kalau tak gaji kena potong. Adoooi tak pa la pergilah jugak.


Macam biasa, aku jalan dengan langkah yang amat berat untuk ke kereta. " Ok, kiri clear, kanan clear lintas! aib tak bukak pulak kedai roti canai ni hari ni? ooh mungkin sebab hujan kot semalam."


Tiba -tiba zaaaaap! beg aku yang tak berapa nak mahal sangat tu kena ragut! mengelabah aku masa tu. Tapi aku cuba jugak untuk menyelamatkan beg tu. Mana taknya dalam tu ada beg duit aku. Bukan duit yang aku kisahkan tapi segala bagai kad tu yang penting. Masa tu aku cuma main tarik tali dengan peragut yang naik motor jenis 125 tu. Tapi nasib baik lah ada 3 orang pakcik yang kebetulan nak pergi kerja jugak rasanya ada kat situ. 


"ooooooooooi!" jerit pakcik pakcik tu.Ha! masa tu mengelabah peragut jahanam tu. Untuk melepaskan diri dia tendang bahgian belakang aku. dush! terjatuh menerap aku kat jalan. "Adush! sakitnya" 


"adik ok ke? "
"okok sikit aje ni"
"eh darah ni, jom pakcik hantar pergi hospital ye"
aku dalam keadaan yang masih terkejut cuma mengangguk tanda setuju.


Dalam perjalanan nak ke hospital pakcik tu cuba menyoal aku.
"adik ada saudara ke kat sini?"
"tak ada pakcik, saya menyewa aje kat sini"
"kalau macam tu, lepas balik kerja tengahari nanti pakcik datang ambil kat hospital ye, sebab nanti awak nak balik macam mana? apa benda pun tak ada tu"


Huh! masa tu baru aku teringat mana beg dan handphone aku. Adoooi masalah. 
"pakcik, mana beg dengan handphone saya ye?"
"oooh tak perasan pulak pakcik, mungkin tertinggal kat situ kot. tapi tak apa mesti dowang tolong simpan kan kot tu"
"emmm "
" ok, awak bagi alamat rumah nanti pakcik tanyakan dowang kot kot dowang simpan nanti boleh hantar kat rumah"
"ok"


Lepas pakcik tu hantar sahaja aku kat hospital, pakcik tu pun tinggalkan aku kat situ. pergh! hampir 4jam jugak lah aku tunggu pakcik tu datang ambil aku.dalam hati ni rasa tak sedap sangat. fikir macam macam pasal beg dan handphone tu.Seperti yang dijanjikan pakcik tu pun datang ambil aku dan hantar aku balik rumah.Tapi tak ada pula dia bagi handphone dan beg aku. erm....


"Ok dah sampai, awak rehat lah dulu, pasal beg tu nanti pakcik hantar kalau kot kot ada dekat dowang ye"
"ok terima kasih pakcik"



Ya'Allah terima kasih sebab masih menyelamatkan aku.


Monday, July 2, 2012

Cuma benci dihati dia

Posted by sititography at 11:32 PM 1 comments Links to this post
Faham tak benci!! apa tu benci?
emmmm.. benci? ala selalu sangat kita menyebut perkataan ni kan? itu benci sini benci sana benci, kalau boleh semua benda nak benci. Kalau tak payah nak benci benci sangat tak boleh ka? 


Kalau kita dah set dalam kepala tu "benci" buat macam mana baik pun yang kita nampak tetap kebencian jugak.Bila hati dah benci segala apa kita buat mesti tak suka punya percayalah. orang buat benda baik pun kita tetap nampak salah orang buat benda betul pun salah jugak yang kita nampak.Bila orang try bagi nasihat dengan niat nak betulkan apa yang tak betul. Kita akan rasa dia sengaja nak cari silap kita saja saja nak cari pasal. Pada hal niat dia lain.


Lepas tu mula lah nak berprangsaka buruk buruk pasal orang lain. Ha! segala apa yang orang buat akan mula lah nak ungkit balik. Segala silap dia yang dulu dulu masa kita tak kenal dia pun mula lah nak ungkit balik dan semua tu kita akan pertikaikan kononnya semua salah dia semuanya tak betul. Kalau dulu dialah yang terbaik dialah yang paling baik antara yang terbaik.Tapi sekarang ni apa? apa dah jadi dengan terbaik segala bagai tu? yang tinggal cuma, dialah paling teruk dialah yang jahat dialah yang tak guna dialah penipu dialah itu dialah segala bagai yang buruk semua dia.


Well, itulah realiti hidup sebagai manusia kat dunia yang sementara ni. Perasaan dan pandangan tu pun cuma sementara. Bila hati dah mula ada rasa benci. Semuanya salah! tapi masa hati tak benci boleh pulak semuanya betul! Masya'Allah come on lah,setiap manusia itu tak kan pernah terlepas daripada membuat satu kesalahan pun. 




"Just take it easy sayang"  dengan selamba kawan aku cakap macam ni.

"ha mungkin boleh ambil mudah, kalau orang yang membenci kita tu bukan sesiapa pada kita pun. Tapi senang ka nak ambil mudah kalau orang tu, orang yang kita sayang sangat? la ni dia macam membenci kita. Senang ka? " aku menyoal dia balik.

"Weh! nanti dulu, sebab apa aku kata senang? sebab biarlah orang membenci kita, tapi kita jangan berhenti sayangkan dia. Lagi satu hang janganlah melayan sangat. kalau hang layan sama ja la macam mencurah petrol dalam api beb! so biarlah jelah orang yang membenci tu dengan hati dia macam tu."


"tapi susah weh! setiap masa aku akan berfikir" 


" relax la kawan! jangan lah gelabah sangat,hadapi semua ni dengan tenang baru apa yang kita buat semuanya rasional, sudahlah hati orang tak semua kita mampu nak jaga.hati sendiri pun kadang kadang out!"


"emmm... susahkan? "




setiap hari, aku cuba untuk memaafkan setiap kesalahan orang pada aku. Maafkan mereka yang membenci aku. Tak kira lah yang kat depan ka kat belakang ka tepi ka. Semuanya aku maafkan. Aku tak akan mendoakan apa apa yang tak baik untuk mereka. Yalah siapa lah aku nak menghukum mereka kan? amalan aku pun tak banyak mana sangat untuk membenci orang lain pulak.




"Sesungguhnya dalam jasad seorang manusia itu, ada seketul daging. jika baik seketul daging itu maka baiklah seluruh jasad dan jika rosak, maka akan rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah seketul daging yang dimaksudkan itu adalah hati"
(hadis riwayat Bukhari dan Muslim)






Thursday, June 21, 2012

Kantoi Bos

Posted by sititography at 8:24 PM 0 comments Links to this post
Kejadian di kedai Nagoya Sungai Petani, masa tu aku dan mereka-mereka semua tengah dok sibuk pilih kain langsir untuk rumah baru kami. Tiba-tiba Adoooi seram sejuk aku. Terus mood aku jadi down gila kot! habis dekat semua orang aku dok tunjuk muka masam macam tengah telan jeruk 1 guni. 

Nak tau tak kenapa? aiyoook! Tiba-tiba ayah aku call aku. So, aku pun dengan selamba angkat lah call tu dalam hati bajet ayah aku cuma nak tau kami semua ada kat mana aje kan? rupa-rupanya sebaliknya yang terjadi. Mana taknya muka aku macam tertelan jeruk. 


" Hello, siti hajar ada kat mana ni? " 
" Hello, ada kat Nagoya sungai petani tu "
" Ha, siti hajar tak angkat telepon ka tadi ? "
" tadi kan ceq dok kat sana, tak dak line lah tu, awat?"
"tadi bos siti hajar call, dia tanya pasai apa siti hajar tak pi kerja" fuh! terus darah aku turun ke kaki kot masa tu.
" hah! dia call ka? dah tu bapak kata apa?"
"bapak bagitau lah siti hajar ada kat kampung" adoooi awat lah bapak aku ni jujur sangat bagitau balik kampung pulak.
" ceq ambik mc lah, dah bagitau kakak kat offices tu"
" tu lah dia kata, siti hajar nak kerja ka tak mau? sebab tak bagitau dia pun tak mau pi kerja" hah! adoooi mati lah aku.


Lepas aja aku letak call tu, terus angin aku pun berubah terus naik gelabah.tiba-tiba jadi panas, dok dalam air con pun terasa bahang. Hahaha itulah ponteng kerja lagi. Rasakan kau!  




Plan ponteng kerja

Posted by sititography at 7:40 PM 0 comments Links to this post
Pap! Mata dah terbuka, dah pagi rupanya.Segannya nak bangun kan best kalau dapat tidur macam orang sebelah ni. Sedap aje dia tidur alahaaai comel pulak tu gaya tidurnya macam bear bear hahaha.

"alamak dah pukul 8 pagi lah, adooooi! nak siap pergi kerja pulak adoooi serius malas gila ni, eh semalam aku macam mimpi balik kampung lah! " aku cuba mengaru-garu kepala yang tak ada lah gatal sangat tu."ah'ah lah aku memang mimpi balik kampung" adoii tak boleh jadi ni, aku nak balik kampung hari ni jugak walaupun sebenarnya aku dah buat planning nak balik esok lepas waktu kerja. Tapi disebabkan mimpi ni aku nekad buat keputusan balik hari ni jugak.

Ok, tak pa apa-apa hal pun mandi dulu lah, sat lagi masa tengah siap-siap main tarik-tarik aja lah baju yang nak kemas lipat dalam beg bawak balik kampung tu.
Aku pun dengan kelam kabutnya capai aja mana-mana baju yang ternampak dan main-main campak aja atas lantai tu. " Ok baju dah, seluar dah, tudung pun dah, pencuci muka, berus gigi ok semua dah ada , aku letak sini aja lah dulu."  aku cuba mengomel sendiri. 


Ok, kejap nak kena kejutkan budak comel ni bangun sat, dah nak pergi kerja ni."Bangun bangun orang dah nak pergi kerja ni" aku cuba kejutkan dia dan seperti biasa lah dia memang susah sikit nak buka mata tyme pagi-pagi macam ni. 


" dah nk pergi kerja? " soal dia dengan keadaan mamai mamai tu.
" ah'ah dah nak pergi, kita balik kampung hari ni eh, baju semua ada kat situ nanti tolong kemaskan dalam beg eh? " aku cuba jelaskan kat dia.
" hari ni? bukan ke nak balik esok ? " 
"ah'ah hari ni lepas balik kerja nanti kita balik eh, nanti lepas balik kerja kita terus gerak ke shah alam, nanti orang minta tolong alang ok? "
" ok "

Wah! tak sabarnya nak balik kampung, walaupun sebenarnya cuti tak ambil, mc pun tak ambil aku ponteng buta-buta macam tu saja. Aku dah tak fikir apa dah sekrang ni, yang aku dok nampak penang! 


Nah! sampai aja kat bus stop, tiket bas terus ada pukul 8 malam jadi apa lagi terus naik bas tak sempat nak makan apa-apa padahal lapar gila ni. Di sebabkan terlalu lapar, masa bas berhenti kat stesyen minyak simpang pulai. Aku makan maggi dalam bas pulak tu. Habis berbau satu bas maggi. Hahaha peduli apa janji kenyang lalala....


Kami sampai penang dalam pukul 1.30 pagi yeayyy! akhirnya sampai jugak dan sekali lagi dia ikut aku balik penang. 

Tuesday, June 12, 2012

Yaya

Posted by sititography at 12:02 AM 0 comments Links to this post
Yaya? eh! siapa yaya ni? Nama dia yaya, umur dia dah pun 16 tahun dalam mycard , tapi dalam mycard aje lah 16tahun, tapi pada luarannya pergh! macam 6 tahun ada lah. Dah tingkatan 4 rupanya budak senget sorang ni rupanya. Tak sangka dah besar pun dia. Tapi kenapa aku dok fikir yang dia ni masih budak-budak eh? hah! bukan pelik sangat pun sebenarnya. Tu sebabnya dia ni tak ada langsung sikap budak sekolah menengah. Mana taknya kawan-kawan dia semuanya budak-budak sekolah rendah yang darjah 3 4 tu. Tapi bagus jugak kalau dia berkawan dengan budak-budak darjah tu sekurang-kurangnya tak ada lah dia melepak bercampur dengan budak-budak yang tak ketahuan kat luar tu. 


Apa yang aku nak ceritakan kat sini, bukannya dengan siapa dia berkawan, tapi pasal apa yang terjadi antara aku dengan dia sepanjang kepulangan aku ke kampung. Hah! ini yang best nak buat aku start cerita ni. Ok cerita dia macam ni, kalau tak salah aku, dah 3 bulan lebih dah aku tak balik kampung. Lama jugak kan? Ok! bila aku call mak aku bagitau aku nak balik kampung awal bulan 6 tu. Pergh! automatic si yaya ni mula la kalut, kalah mami jarum. Mana tak nya kalau boleh setiap hari dia nak call aku, tanya pulak soalan yang sama.

' Hello! weh, bila nak balik ni ? ' 
sampai naik jemu dah aku dengar soalan ni dan bagi jawapan kat dia, hahahaha... sebenarnya dia rindu aku lah tu, mana taknya aku dengan dia kalau tak gaduh sehari mana sah! aku mesti cari point untuk buat dia menjerit. Hahaha masa tu lah rumah riuh rendah. Dari pagi sampai lah ke malam ada ja benda aku nak bahan dia. Tapi yang best dia cuma gelak aja, satu benda pun dia tak simpan dalam hati. Yaya oooo yaya.


Di sebabkan birthday dia pulak, betul-betul time aku balik kampung, apa lagi masa tu lah dia buat pemintaan yang bukan-bukan. Nak di jadikan satu cerita, mungkin sebab dia nak sangat makan pizza dia boleh call aku dan nak tau apa dia cakap ?

" Lambat lagi ka hang nak balik ni ? "
" Rabu malam nanti aku balik lah, lepas habis kerja awatnya?"
"weh balik lah hari ni "
" eh mana boleh aku tak dak cuti lagi "
" ambik lah cuti "
"mana boleh , nak ambik cuti dan dan  awat hang rindu sangat ka? "
" eeee, dak lah aku lapaq pizza weh, belanja lah aku makan, hang habaq lah kat bos hang, adik hang meninggal mesti dapat cuti punya, lepas tu aku boleh makan pizza"
" uickk! gila ka? sebab pizza palsukan kematian, hahahahaha " 


Kesiannya sebab pizza sanggup suruh aku palsukan kematian dia, hahahaha apa pun tak boleh lah yaya ni. Memandangkan birthday dia, aku pun belanja lah dia makan semua yang dia minta. Pergh! ingatkan dia minta pizza aja tapi sekali kek + sate + duit poket sekali dia pau. Cis! kurang asam punya adik. Tak pe lah, lagi pun dia cuma ada sorang aja kakak, dia nak minta pun kat kakak dia jugak. So aku dengan senang hati tunaikan setiap permintaan dia. 


Masa tu aku dapat lihat, betapa gembiranya dia bila dapat semua tu, walaupun aku tak selalu tunjukan yang aku sayangkan dia, tapi sebenarnya aku sangat sayangkan dia. Sebab dia lah satu-satunya adik perempuan yang aku ada. Mak aku pulak, siap cakap dekat tok aku macam ni " Yaya dia merap kakak dia jugak " sambil tersenyum memandang muka ayah aku. pergh! serius aku terasa sangat gembira dapat hepikan adik aku tu!



Hepi birthday yaya, semoga dilanjutkan usia, belajar betul-betul nanti boleh masuk university & apa yang paling penting jadilah anak yang terbaik untuk mak ayah. love u! 


Tuesday, May 29, 2012

Dihantui bayang bayang

Posted by sititography at 7:47 PM 0 comments Links to this post
Kisah itu cuma kisah silam, kisah lama kisah yang dah lama berlalu. Kalau tak silap aku dah dekat 6 bulan lebih dah kisah tu berlalu. Tapi kenapa diungkit lagi benda tu ? perlu ke semua tu di ungkit lagi ? harus ke di bincangkan lagi ? aku sendiri tak faham kenapa benda ni perlu di bangkitkan. Ahhh! setiap kali perkara ni di ungkit maka setiap kali tulah ada hati yang terluka. Aku tak nak menyakitkan hati dia disebabkan kisah lama ni.

Aku tau semua yang berlaku dulu adalah kerana silap aku sendiri. Dah beribu kali aku dah cakap yang aku sangat kesal dengan apa yang pernah terjadi dulu. Kalau boleh di putarkan masa aku tak mau pun benda tu berlaku. Tapi semua dah terjadi siapa aku nak ubah takdir. Tapi sampai bila dia perlu dihantui oleh bayang bayang kisah silam aku ? 

Cukup lah jangan lah diungkit lagi kisah tu, tak kan lah sampai aku mati pun nak di ungkit lagi kesilapan dulu tu ? ermmmm... Ye aku akui aku memang silap, aku lalai, aku dah tersalah langkah. Tapi itu dulu! sekarang aku dah berubah. Aku dah buka buku baru. Buku yang aku cuma nak penuhi dengan kisah kisah yang sweet tanpa di bayangi dengan kisah lama. Tapi nampaknya hasrat tu cuma tinggal mimpi aje lah nampaknya. Sebab setiap kali dan setiap apa yang aku buat mesti akan di soal akan dibandingkan dengan yang dulu. Arggggh! kenapa ? 

Aku dah tak nak ingat lagi kisah tu. Biarlah dia mati disitu bersama sama dengan penyesalan aku. Sebab kisah tu lah aku hilang kawan-kawan, aku hilang erti kebahagiaan, aku hilang kepercayaan, aku hilang kegembiraan, aku hilang segala galanya yang pernah aku miliki dan tak heran lah kerana kisah tu jugak membuatkan ramai yang menjauhkan diri daripada aku dan turut membenci aku. Tak cukup dengan itu kisah itu jugak yang membuatkan aku selalu bermasam muka dengan dia yang aku sangat sayang sekarang. Kenapa benda ni perlu diungkit ? tengok semua ni mendatangkan keburukan pada aku juga dia. Kisah itu dah cukup menghancurkan hidup aku! 

Aku dah tak ingat kisah tu, aku dah lupakan semuanya tentang kisah tu. Saat dulu hati aku memang sangat sakit sangat perit untuk aku hadapi semua tu. Tapi aku dah bangkit. Aku bangkit dengan kasih sayang yang diberikan oleh dia pada aku. 

Tapi sampai sekarang tak jemu jemu kisah itu diungkit lagi. Kisah itu jugak yang selalu dibualkan kisah tu jugak yang nak di debatkan. Tak payah lah diungkit lagi. Hati aku dah jauh sangat dengan kisah itu. Aku dah tak heran dengan perkara tu lagi. Perasaan aku pada kisah itu hanya dendam bukan lah kenangan. Kenapa dia masih tak faham ? yang aku hanya sayangkan dia sepenuh hati ini. Aku tak pernah mencari kisah tu lagi, aku tak pernah nak kenang kisah itu lagi, aku dah buang semua tu! jadi kenapa perlu diungkit lagi ?


Jangan lah di ingatkan lagi kesilapan kisah dulu pada aku lagi. Aku dah lupakan semua tu! apa yang aku tahu sekarang ialah aku hanya sayangkan dia dan akan membagiakan dia. Itu aje yang aku cuba lakukan setiap hari. Biarlah kisah itu berlalu pergi jauh dan jangan pernah kembali lagi. Jangan ditarik tarik lagi bayang bayangnya sayang. Aku tak suka kisah lama ini diungkit dan merosakan hubungan baru ini. Kata orang kisah lama tak elok di kenang kenang.


 tak sayang ke pada hubungan kita? nak ke bergaduh setiap hari kerana benda ni? 




Thursday, May 17, 2012

Untung

Posted by sititography at 12:58 AM 0 comments Links to this post
Terasa untung gila, bukan sebab dapat durian runtuh tapi sebab aku dapat seseorang yang sangat bermakna dalam hidup aku. serius! dia sangat bermakna untuk aku. Aku bersyukur sangat sangat sebab aku antara orang yang berada di hati dia. Yela, bukan senang nak duduk dalam hati orang. Tapi bila aku yakin aku memang ada dalam hati dia. Setiap hari aku akan berusaha menjadi yang terbaik untuk dia walaupun aku bukan lah sempurna mana sangat. Banyak cacat cela dan kurangnya kat sana sini. Tapi apa aku peduli yang penting perasaan aku dan perasaan dia adalah ikhlas. Itu kan lebih penting daripada kesempurnaa. Kalau kesempurnaa yang dicari taubat memang tak pernah akan dapat. Sebab mana ada manusia di dunia ni perfect! 

Hurm kalau aku nak listkan apa yang ada pada dia memang panjang lah lagi. Tapi aku try lah listkan jugak apa yang aku rasa power sangat pasal dia. Ok kalau korang nak tau dia bukan lah bergaya sangat, dia biasa biasa aje, tapi pada pandangan mata aku dia sangat coll ok! kalau mata korang nampak lain mananya citarasa kita memang tak sama lah. Hah memang pun kan ? mana ada orang yang ada citrasa yang sama. Kalau citarasa korang sama dengan aku memang kita akan berebut lah. Ah tak mau lah aku. 


Dia sangat baik, baik sangat. Sampaikan aku sendiri tak dapat tengok sikit pun kejahatan yang ada pada dia. Sebab aku dah set dalam kepala aku yang dia adalah manusia yang paling baik yang pernah aku kenal. Ah! yang paling best dia sangat caring ok! mana tak nya dia lah orang pertama yang akan ambil berat pasal aku daripada segi kesihatan, pemakanan aku dan keselamatan aku semua tu dia jaga tau. Nampak kan dia sangat caring. 


Yang paling buat aku tersentuh ialah dia sangat penyabar, sabar aje malayan kerenah peragai aku ni. Biasalah aku ni memang sangat mengada-ngada sikit. Tapi kalau aku nak mangada pun apa salahnya bukan dengan orang pun. Dengan sayang hati aku jugak. Tapi sesekali tu dia sangat nakal, nakal yang buat aku tersenyum dan merindui kenakalan tu. 


Bila mood aku tengah goyang dan bergoncang dia lah yang selalu hiburkan hati aku, dia selalu ada untuk aku. Tak kisah lah dalam apa pun keadaan dia akan selalu ada. Sebab tu aku sayang sangat kat dia. Tapi bila dia pulak buat peragai, kira turn dia pulak lah bad mood aku pulak yang mengelabah semacam. Mana tak nya aku rasa hidup aku kosong, kosong sangat. 


Satu perkataan yang memang aku tak dengar ialah perkataan bye! sebab bagi aku perkataan tu seolah-olah penamat untuk aku. Aku takut sangat aku takut kehilangan kasih sayang, cinta dan diri dia. Aku tak sanggup untuk kehilangan orang yang aku sangat sayang, orang yang selalu hiburkan hati aku masa aku tengah sedih, dia jugak adalah kekuatan untuk aku. Kekuatan untuk aku teruskan kehidupan ni. Kalau dia tak ada mesti aku dah tak kuat. Bagi aku dia lah segala-galanya dalam hidup aku. Tak kira apa pun yang berlaku aku tak nak kehilangan dia. Ok full stop! 


Aku memang untung sangat dapat merasa kasih sayang dari dia. Alhamdulillah





Wednesday, May 16, 2012

Hati ini milik dia

Posted by sititography at 12:21 AM 0 comments Links to this post
Tiba tiba dengup jantung jadi makin laju, sangat laju. Peluh di dahi memercik sedangkan bukannya tengah bersenam pun tapi dari mana datangnya peluh ni ? mungkin peluh ketakutan kot. Tup tup terasa panas pulak pipi yang agak licin  ni. Ooouch! macam mana boleh mengalir air mata ni ? ha macam mana boleh keluar air mata ialah bila ada orang yang susah nak percaya yang aku sayangkan dia. Aku tak pernah salahkan dia kalau dia curiga tapi serius sangat! jauh di sudut hati aku ni. Aku berharap yang satu hari nanti dia akan nampak yang aku sayangkan dia sangat. 


Lepas dia selalu cakap " eleh ye ke sayang? " aku dah berubah weh, aku dah mula pandai buat ayat ayat sweet hahaha, malu weh sebab aku bukan romantic pun, tapi sebab aku nak dia rasa dan tahu yang akau memang sayangkan dia aku dah mula pandai meluahkan rasa hati. 


When you love somebody, let them know, before it's too late, betul kan ? kenapa kita perlu simpan apa yang kita rasa dalam hati sorang-sorang. Sepatutnya apa yang dirasakan akan membawa kebaikan haruslah diluahkan. Kenapa? kebiasaannya, orang yang sayangkan kita ni, dia nak sangat dengar walaupun satu perkataan sehari,tiga ayat ni i love u, walaupun bagi aku kasih sayang ni tak perlu selalu di ungkapkan cukuplah kita dapat rasa pakai hati. Tapi tak semua orang macam tu. Yang boleh rasa pakai hati,sebab dia perlukan kepastian. Mana lah tau dia rasa lain tapi lain pulak yang kita rasa. Dan sekarang ni baru aku sedar yang perkataan aku sayang kamu, i love u , aku cinta kamu tu sangat penting dalam hubungan. 


Kerana luahan yang tulus ikhlas dari hati tu dapat membuatkan dia rasa sangat dihargai. U know what? Just with a line "i love u baby" u can make her heart melt u know? Even she can even fly to the another world just because of that word.


Tapi jangan pulak dok pergi menjaja luahan hati dekat semua orang dengan niat suka-suka. Eissssh!tak baik lah buat macam tu. Bagi aku perkataan tu sangat bermakna bukan benda main main macam sesetengah orang yang sedap mulut ja cakap dekat orang sana sini. Perkataan tu sangat suci jangan lah dok cemarkannya. Kalau kita sebenarnya langsung tak ade feeling kat dia jangan lah nak pi gatai mulut cakap " saya suka awak lah, saya sayang awak lah" bukan ke itu dah mainkan perasaan orang. kan ? kan lebih baik perkataan tu hanya diluahkan untuk orang yang benar benar sayang je. 


Dan jangan lupa, kesetiaan dan kepercayaan dalam hubungan sangat penting. 


Tuesday, May 15, 2012

Selamat hari ibu

Posted by sititography at 1:47 AM 0 comments Links to this post
Aku orang kampung ja. Orang zaman 80an pulak tu, mungkin masa tu panggilan mama tu macam geli kot sebab tu mak aku tak ajaq aku panggil dia mama.Tapi kalau aku panggil mak aku mama pun ok jugak kan? agak agak dia tersenyum ke? Haaa tak tak stop! aku tak boleh bayangkan lagi. Sebab aku dah dapat batang penyapu. Oppps! tapi mak aku mak yang paling best tak kan lah penyapu kot kan? untung untung nasi sepinggan dia bagi. 


Ok semua orang tau kan 13 mei hari ibu. Tapi aku ada terbaca dekat Fb ustaz Don. Alaa ustaz yang hensem tu dia kata haram sambut hari ibu. Dah tu ustaz paling top tu yang nama dia ustaz azhar idrus pun cakap macam tu jugak. Aku pun blur sekarang ni.


Ok korang nak tau tak apa yang aku nak tulis kan pasal mak aku ? Meh sini meh nak cerita sikit pasal mak aku. Ok! mak aku ni cuma orang orang biasa ja. Dia bukan lah high-class macam datin datin yang ada persatuan sana sini tu. Mak aku cuma orang kampung je sebab tu mak aku tak belagak macam datin datin tu. Nasib baik lah mak aku style rendah diri, bangga pulak aku. Tapi memang betul pun kalau ikut ketinggian pun mak aku rendah aja. Tapi ok what kan rendah rendah senang sikit aku nak letak tangan atas bahu mak tu dengan gaya member member.


Mak pulak kalau bab masak memang hebat gila, serius aku tak tipu! sumpah! memang sedap power gila. Kalau nak tau mak aku lah orang yang paling terer sekali masak tau kat lorong jalan Tok Bidan tu. sampaikan semua orang kat situ akui kehebatan mak aku tu. Ha sebab tu lah ayah aku, adik adik aku dan aku tak pernah makan nasi bungkus tau. Sebab setiap hari mak aku akan pastikan perut kami ni terisi dengan makanan. Memang tak akan pernah kenal erti lapar lah sepanjang hidup kami semua. Best tak ada mak macam tu? ha jangan jeles ok! sebab korang mesti ada yang selalu mkn nasi bungkus kan? hahahaha.. Oppps terlebih sudah. 


Walaupun mak aku tak ada SPM Diploma atau degree macam mak mak korang semua yang bekerja kat sektor kerajaan lah swasta lah. Tapi aku tetap bangga dengan mak aku. walaupun dia tak reti menulis dan membaca dalam bahasa Melayu macam mak korang semua tu. Al-maklumlah mak aku kan di import dari Thailand. Mak aku seorang wanita yang tak mengharapkan duit suami dia sangat rajin. Kerana sifat rajin tu lah mak aku menjadi menteri ekonomi dalam rumah aku tau! pakar kan? walaupun tak sekolah mak aku sangat hebat mencari pendapatan untuk bagi kesenangan kepada kami adik beradik. Mak aku tak pernah kenal erti duduk goyang kaki tangan tinjau rumah jiran-jiran ngumpat sana sini. Sebab mak aku akan menghabiskan masa pagi petang dia setiap hari di dapur. Menjalankan business kebangaan kami semua. Dengan usaha dia, dia mampu miliki apa sahaja yang dia hajatkan tanpa meminta daripada ayah aku. Wah mak memang super



Tak cukup dengan tu, maka aku ni seorang wanita yang cukup cekal dan tabah hadapi dugaan hidup. Walaupun dia dikurniakan seorang anak yang OKU macam kakak aku. Tapi dia cekal untuk hadapi ujian tu. Dia pikul amanah yang dikurniakan kepada dia dengan sebaik mungkin. Sedikit pun mak aku tak pernah kesal dan mengeluh sebab dia ada anak macam tu. Tapi mak aku kuat untuk membesarkan kakak aku tu. Masa ayah aku tak de pergi keja, kami pulak adik beradik masing masing belajar. Sapa nak uruskan kakak aku dari mandi, makan, pakai dan sampai tidur. Mestilah mak aku! kuat kan dia ? nak jaga orang OKU bukan sesuatu yang mudah ok. tak semua orang mampu aku percaya tu. 



Dah nama pun mak kan? tak kan lah mulut tu senyap aje kan? hahaha.. hobi rasmi mak aku ialah beletiaq (bebel) sapa yang jadi mangsa? hah! tu bergantung pada sasaran pada hari itu lah. Tapi bila aku duduk jauh ni aku rindu pulak dengan bebelan mak aku tu. Betul kata orang mak tak kan bebel rugikan air liur dia tu walaupun sebenarnya tak payah bayar pun. Kalau bukan demi kebaikan anak anak dia jugak. Aku akui semua tu.



Adoooi penat pulak aku menaip ni, kalau nak cerita pasal mak aku memang panjang lagi lah. Ok lah kalau korang nak tau sapa mak aku. Try lah jadi anak angkat dia. Hahahaha ok daaa... 


Selamat hari ibu mak! Love U so Much! 


Thursday, May 3, 2012

Urut urut kasi baik

Posted by sititography at 7:49 PM 0 comments Links to this post
Ha jangan berlagak kental sangat lah, dah kaki ni sakit sangat. Aku tak boleh biar lagi macam tu, aku kena buat sesuatu. Kena urut jugak ni, tak kan lah nak biar macam tu pulak kan? nanti masuk angin lagi susah terus tak boleh jalan leceh jugak.


Dia lah orang yang paling risau dan ambil berat pasal keadaan kaki aku ni. Mana tak nya, bukan dia aje yang dok call tanya khabar, sekali dengan along dia sekali call tanya pasal kaki sampai nak bawak pi urut. Terharunya bila depa semua sangat ambil berat. Serius family dia sangat baik!


Nak dijadikan cerita kebetulan, dia dengan mak dia terpaksa datang KL sebab ada kematian ahli keluarga depa kat sungai buluh. Jadi dah ada kesempatan tu lah aku dapat urut kaki ni. Nak tau macam mana cerita ini boleh bermula ? cerita dia macam ni.


" Ada kat mana? , kalau sempat sat lagi mak nak pi melawat. Dia nak tengok keadaan kaki tu"
" Eh, boleh datang lah, rumah tak ada sapa sapa pun tapi biasa lah berselerak lah sikit, hehe malu"
" Ok, nanti kalau apa-apa bagi tau ye sebab boleh balik rumah sebab sekarang ada kat offices lagi"
"Ok tengoklah macam mana nanti"


yeay! depa nak mai bestnya, dah lama tak jumpa dia dan mak dia. Tapi ingat ke dia jalan nak mai rumah aku tu ? hehe tak pe lah kalau dia sesat nanti aku pi je lah amik dia. Tetiba along call aku.

"siti kau nak jumpa angah tak ? kalau kau nak jumpa ko siap sekarang kita jumpa kat rumah along je"
"ok boleh, kita jumpa kat sana"


Ha memang betul, last last aku jumpa depa semua kat sana. Eish! malu pulak ni, hai kenapa tiba tiba aku rasa malu ni ? sampai sejuk tangan tangan. Hahaha ni mesti sebab aku dah lama tak jumpa sebab tu segan sikit. Alaaaa caringnya dia, siap tolong papah lagi tu. Terharu dan terkedu pulak bila si layan sampai macam tu. Tak pernah ada orang buat macam tu kat aku sebelum ni.


" kak siti, mai nak tengok kaki tu, lah nampak ni lemak kat sini. makan kena pantang, malam-malam urut lah sikit sapu minyak. Tapi jangan sapu dari bawah ke atas tapi atas ke bawah" aicei cei siap dapat petua lagi. Terima kasih makcik sebab tolong urutkan kaki ni. Sebenarnya sakit tau masa urut tu. Ikutkan hati nak aje jerit kuat kuat masa urut tu tapi memandangkan tu rumah orang tahan je lah.



Terima kasih semua :)

Kepala lutut aku

Posted by sititography at 7:30 PM 0 comments Links to this post
Ya Allah memang sakit, sangat sakit ok! mana tak nya nak jalan pun susah sakit sangat bila pijak lantai tapi dah nama pun anak di rantauan, susah sakit macam mana pun kena redah jugak lah. 


Al-kisahnya macam ni, baik baik aku tengah jalan kaki kat paking kereta tiba-tiba tup aku tersungkur, ha macam mana boleh tersungkur aku pun tak tau. Arrrrgggh! kaki aku tak boleh luruskan adoooi! nak tak nak aku kena tarik sendiri kaki tu, tu sahaja caranya nak masuk kan balik kepala lutut tu. Sakit sangat sampai terkeluar air mata tau! bukan keluar lagi tapi dah nangis pun. Tak peduli pun orang orang yang ada. Sakit punya pasal aku dah lupa apa itu perasaan malu.


Selepas 10 minit aku terduduk kat paking tu, barulah aku dapat gagah kan jugak berjalan slow-slow naik ke rumah. Ye la kalau tak, tak kan lah pulak sampai petang nak duduk kat situ kan. Ha dah sampai rumah hal lain pulak yang jadi. Tiba-tiba kaki tak boleh luruskan. Jari pulak tak gerak. Haisssh! dah lain macam ni. Takut jugak ok!


Aku pun cuba mencapai minyak main lah sapu sapu sikit dengan harapan semuanya akan ok ok aje lepas sapu minyak tu. Ermmmm, bila dah tak tahan sangat aku mula lah mengamuk, ha itu yang peliknya. Bila aku sakit aku akan mengamuk haha boleh pulak macam tu kan? ntah tiba tiba kesabaran pun hilang.Lagi satu peragai yang pelik, bila aku sakit aku suka nak manja manja arggh! tapi dengan siapa aku nak manja kat rumah ni ? manja dengan dinding lah jawapannya kan? 


Sekarang aku jalan pun dah macam alien dah tersenget senget.

Monday, April 23, 2012

Bila rindu datang

Posted by sititography at 9:31 PM 0 comments Links to this post
Rindu, mungkin perkara biasa kepada  sesiapa sahaja kan? Kalau kita merindui orang yang kita sayang itu juga perkara biasa kan? tapi pada aku perasaan ini sangat luar biasa. Sebabnya aku tak pernah merasakan perasaan rindu yang teramat macam mana yang aku tengah rasakan sekarang ni. Serius aku sangat merindui!

Pada aku ia adalah sesuatu yang wajib sepanjang aku berjauhan dengan dia. Orang kata perasaan rindu ni satu benda yang menyakitkan tapi pada aku tidak! rindu tidak sakit tapi satu perasaan yang sangat indah yang hadir dalam hati yang ikhlas pada dia. 


Seronok sebenarnya rindu merindui ini tau. Lagi seronok bila perasaan rindu itu terbalas. Aku pasti tersenyum bila baca je msg " I miss u too "  wah! mana taknya berbunga-bunga hati ni tau. Setiap masa aku tertunggu- tunggu bila boleh jumpa dan bersama dia. Sebab aku tak tahan sangat rindu yang amat! aku rindukan segala-galanya tentang dia. Aku rindu senyuman dia, aku rindu sentuhan dia, aku rindu belain dia yes! aku rindukan segalanya tentang dia. 


Bila aku rindu, aku akan tengok semua gambar-gambar dia, bila bangun tidur cepat-cepat aku tengok handphone mana lah tau ada apa-apa msg yang sweet dari dia. Bila handphone berbunyi cepat cepat aku lari nak angkat call sebab aku nak dengar suara dia walaupun perkataan Hello dah cukup buat aku bahagia. Bila malam sebelum nak tidur aku akan fikirkan dia aku akan kenangkan semua kenangan manis semasa aku dengan dia, dan masa tu lah aku tersenyum dan membuatkan aku dapat tidur dengan lena. Indah kan perasaan ini ?


Perasaan rindu yang sangat indah yang tak pernah aku rasakan.




Sunday, April 22, 2012

Hepi Birthday NHG

Posted by sititography at 10:31 PM 0 comments Links to this post
Macam biasa, aku ni memang jenis manusia yang tak suka ingat nombor-nombor ni. Entahlah kenapa penyakit apa ntah lah. Bab nombor je mesti aku lemah gila. Haaaa ni mesti sebab cikgu sabariah tu kot. Hahaha cikgu pulak di persalahkan. Nasib baik lah ade Facebook, kiranya dari sini boleh ingatkan aku birthday orang. Nak nak pulak birthday orang yang sangat penting ni. 


Ok birthday dia 12 April, aku perlu buat sesuatu sempena birtday dia. Sebab aku nak lah hepi kan dia untuk hari yang sangat bermakna buat dia kan? tapi macam mana eh nak plan? dan penyakit kedua aku tak reti nak buat planning. Sebab selalunya kalu aku je plan mesti tak menjadi. 


Walau macam mana pun plan perlu dilaksanakan hahaha, Tapi sangat kelakar ok! apa yang aku plan semua tak menjadi so apa yang jadi ialah benda yang sangat pelik dan lawak. Rasa-rasa aku tak pernah ada orang buat sambutan macam ni kecuali aku. Nak tau apa jadi?


Ok macam ni, dah kebetulan dia stay rumah aku, pagi-pagi tu aku dah ajak dia keluar. Ok perkara pertama macam biasa, sampai je sunway piramid tu aku dengan dia terus cepat cepat cari tiket wayang. ok kite tengok wayang. haaaa sweet ape tengok wayang kan? Tapi sayangnya movie yang dia nak tengok tak de pulak so terpaksa tengok movie yang ada. Kira ni main belasah je lah. Ok tiket dah pun beli. ada lagi dua jam ni. Ape nak buat eh?


Haaa mesti lah lapar jadi aku bawak dia pergi secret recipes. Hahaha ada ke patot aku suruh dia pilih sendiri apa dia nak makan dan kek pun aku suruh dia pilih. aku bajet ni mesti dia belum syak aku bawak dia makan ni sebab birthday dia. so aku pun slow slow cakap dekat budak secret tu suruh tuleh hepi birthday atas kek tu. Ha masa kek tu dihantar kat meja lah dia nampak terkejut. wah sweet tak ? hahaha mestilah sweet kan ? 


Ok next plan belikan hadiah yang akan buat dia selalu dapat pegang hadiah tu, dan hadiah tu pulak dan dan tu jugak terlintas kat kepala hotak ni nak belikan dia bear. ok ape bear kalau dia nak tidur malam malam boleh peluk dan rasakan aku. hahaha bertambah sweet kan? Tapi masalahnya aku pulak tak tau bear macam mana dia suka. Pikir punya pikir. Alaaaah suruh dia pilih sendiri lah. hahahahaha habis cerita. Tapi masa masuk kedai tu dia tak syak lagi hadiah tu untuk dia. Lepas dah bayar aku pun dengan senyum senyum manis cakap "nah ni untuk sayang hepi birthday" hahahaha malunya sebab aku tak pernah buat benda macam ni. Kiranya ni lah 1st ok! 


Alhamdulillah dia suka dan dia tersenyum sepanjang hari. Dan kerana itulah membuatkan aku sangat bahagia. Aku terasa bahagia sangat bila dapat buat dia tersenyum. Dan masa waktu balik aku dengan dia sibuk sibuk pikir nak letak nama apa kat bear tu. hahahahah bole kan? 


Hepi birtday NHG! Love u! 

Tempat baru

Posted by sititography at 10:09 PM 0 comments Links to this post
Sekali masuk terus dua tawaran, mana satu aku nak pilih ni ? kat Wangsa maju ke atau  kat area rumah aku aje neh? persoalan ni selalu bermain di fikiran sejak-sejak dah dapat tawaran kerja ni. betul kata orang kan? kalau dah rezeki pasti ada cuma lambat atau cepat ja. Yang penting kita kena berusaha dan sabar lah.


Ok aku dah pun buat keputusan, ambik yang dekat dengan rumah lah walaupun company cina kan? tak pe lah try lah keja dengan bangsa lain pulak kan? cedok pengalaman baru. Bukan ape bila dekat dengan rumah tak banyak benda nk kena buat. just tukar tempat duduk aje dan masih lagi boleh duduk di rumah yang sama kan? lagi pun aku pun dah selesa dengan rumah sekarang, kalau nk pindah pindah rumah ni macam biasa lah kan leceh sikit.


Ok aku dah pun mulakan kerja di tempat baru. Biasa lah nak menyesuaikan keadaan dengan tempat baru tu susah sikit. nak nak tempat, cara kerja dan offices mate yang baru kan?  tapi walau macam mana pun aku kena lah jugak slow slow biasa biasakan dengan keadaan di tempat baru ni. Mana tau serasi ke kan?



Ok semangat baru jom kerja!

Friday, April 20, 2012

Surat untuk CCB

Posted by sititography at 12:30 AM 0 comments Links to this post
Haishh.. Macam mana cara aku nak bagi surat ni kat dia, Ok dah petang pun macam mana pun aku kena bagi jugak surat tu hari ini jugak. Kalau tak tak sampai lah 7 hari notis ni pulak. Ok ok misi berjalan dengan lancar.


" Puan kejap, ada surat untuk puan ni" pergh dengan tersenyum riangnya ni.  "eh surat apa pulak ni? " sambil tangan dia pulak ligat membuka sampul surat tu. " awak nak berhenti ye? ok tapi awak dah dapat kerja baru ke" dengan sinis aja muka dia. eleh dia ingat kalau aku berhenti aku boleh mati ke? tolong lah sikit ccb ooi. dengan bangganya aku jawab " dah " ha tersentap dia. " ok kalau macam tu awak pergi cop terima" dengan senyuman yang macam pontianak tu. aku masuk semula dalam offices dah tersenyum dekat member-member yang tak sabar nak tau keputusan. semua ala-ala joyah jugak depa semua ni. Hahahaha.

Fuh! aku dah boleh tarik nafas lega dah sekarang ni. Mana tak nya akhirnya aku berjaya keluar daripada tekanan perasaan yang sangat kritikal bila berada di bawah arahan dia. mentang-mentang lah bos. Dok tunjuk terer. eeee please lah. Bukan aku aje yang blah tapi si duda teruna dua orang tu bakal jugak tu. lepas ni gamaknya gila moroyan lah kau sorang-sorang kat offices tu. Mana tak nya semua staf keluar dalam bulan yang sama. dan apa yang tinggal sekarang ? suma offices yang kosong! 


Itulah jadi majikan jangan terlalu ego dan ikut kepala sendiri sepatutnya kebajikan anak buah kena jaga bukan di jadikan barua kau sahaja. selamat maju jaya CCB! 

Thursday, March 22, 2012

Jom ikot balik kampung

Posted by sititography at 12:52 AM 0 comments Links to this post
" Hello, assalamualaikum mak, minggu depan ceq balik tau! "

"Ha okok tapi hang dah beli ka hadiah kat dayah tu? kalau tak beli lagi nanti mak belikan lah, tapi nanti hang bayaq balik kat mak tau!"

"Amboi mak, ala kedekut lah mak ni. okok tak pa nanti ceq bayar lah balik hehehe. Ha lagi satu nanti mak kemas-kemas lah rumah suruh yaya kemas tempat tidur tu dok bau dia ja tukar cadar apa yang patut tau sebab ceq nak bawak balik kawan"

"Aick ya ka? tak pernah-pernah nak bawak balik awat nak bawak balik ni? ha sapa tu macam istimewa ja tu"

"Ala mak ni nanti mak kenai lah jangan lupa kemas tau! okok nanti sembang lagi. Assalamualaikum"


Dalam hati ni dah tak sabar sangat nak tunggu hari balik kampung tu. Nanti aku nak bawak dia tengok sunset lah sebab dia cakap dia suka sunset. Insya'allah aku akan layan dia sebaik mungkin kira nak bagi layanan 1st class lah ok tak? cayalah. lagi pun ini lah kali pertama aku bawak orang datang rumah. Bukan senang aku nak bawak orang tak tentu pasal datang. yelah takot orang tak selesa pulak dengan kehidupan keluarga kita kan?
dan disebab kan itu lah aku tak habis-habis ulang pertanyaan yang sama kat dia. Kesiannya tak larat dia nak menjawab.


"Jangan terasa tau dengan mak atau yang lain-lain kalau ada yang kurang tau, rumah kami biasa-biasa aje kalau tak selesa minta maaf tau!"

"Eish da lah jangan cakap lagi macam tu, kalau cakap lagi orang betu-betul tak selesa nanti"

"Okok tak cakap lagi hehehe.." huh! lega hati aku bila dia cakap macam tu bukan apa aku risau gila sebab bukan apa, peragai sorang-sorang kat rumah tu pelik-pelik sikit. Mak dengan cara dia yang standard lah pot pet pot pet yang yaya macam biasa jugak peragai cempera dia tu. Hai segan jugak. Tapi aku percayakan dia. aku harap sangat dia selesa dan tak serik nak mai rumah aku lagi nanti. 


Kira-kira pagi jugak lah sampai rumah, tak cakap banyak terus naik tidur. Letih kot drive lah katakan lagi pun ni lah 1st aku drive balik penang malam-malam kalau tak sebelum ni mana pernah. nasib lah ada teman sebab tu gagah jugak balik malam tu. Tapi apa yang bestnya sampai pukul 4a.m tak tidur lagi macam-macam benda terjadi ala sweetnye dia. Haish! suka pulak tengok macam tu. Aicei cei comel aje budak ni. 


Walaupun penat drive, aku dengan rajinnya bangun pi buat cucuq pisang, wah! rajin nya tu semua semata-mata kerana tetamu istimewa ni lah. Kalau tak jangan harap lah aku nak goreng. Kena jerit dua tiga kali baru nak angkat bontot hahaha. Sweet tak ? Lepas tu apa yang best time lunch kami makan gulai ketam. Fuh! menjilat jari beb! hahaha seronok nya bila dapat bercuti kat kampung macam ni. 


Hari kedua pulak kami seperti yang dah plan, kami pi kenduri kahwin my bff lah. Mak pun ikut sekali tau! nasib baik mak ikut kalau tak susah si syikin tu nak makan mana tak nya si auni ni bukan mau kat orang pun. Seperti biasa kamera tak pernah tinggalkan ha nasib baik ada jurukamera hehehe sori sb suruh tolong amik kan. Lepas balik kenduri kami terus p rumah syimah pulak. Kesian dia sebab tak ada rezeki dia kot. Anak dia meninggal dalam kandungan. Aku harap dia bersabar dengan ujian Allah ni. InsayaAllah nanti mesti ada lagi tu. 


Kesian dia, niat nak tengok sunset tapi tak dapat tak tau kenapa setiap petang aje mesti mendung dan hujan. Maaf ye sebab tak dapat nak tunaikan hajat nak tengok sunset tu. Tapi Insya'Allah nanti kita pergi tengok sunset ok. 


Percutian kali ini amat memakna untuk aku dan aku sangat seronok berada bersama dia dan dapat berjumpa dengan orang tersayang!

Thursday, February 23, 2012

Laptop

Posted by sititography at 10:04 PM 0 comments Links to this post
" Weh awat bila aku post kat fb hang, hang tak reply pun? " aku cuba bertanya adik bongsu aku ni. tapi dengan slambanya dia jawab " aku sekarang ni mana dok online sangat pun, bukan hang tak tau. adik laki hang tu kalau dia ada kat rumah komputer tu mana boleh aku pegang pun" 

Lepas sahaja aku dengar apa yang dia cakap, tiba-tiba secara automatic ada sesuatu bermain kat kepala aku dan secara tiba-tiba aku teringat komputer kat rumah sewa aku tu. 

" Hmmmm aku pun tak guna sangat laptop tu, tak pa lah nanti aku balik penang aku bagi lah laptop ni kat dia. Dia adik aku, darah daging aku sendiri kenapa aku nak berkira sangat kan?dekat orang luar boleh pulak aku bagi pinjam guna ambil lama-lama" bisik hati aku sendiri.


Sebenarnya aku terasa teruk sangat, aku bukan kakak yang mengutamakan adik-adik sendiri tapi aku pulak nak lebih-lebih kan orang lain selama ni. adooooi teruk jugak aku ni kan ? menyesal pulak. sebab selama ni abaikan aje permintaa adik aku. aku biar saja adik aku susah tapi orang lain ? aku tak nak dan langsung tak nak tengok susah. sedaya upaya aku tolong.. eishhh!


Alhamdulillah dah terbuka pun mata yang selama ini tertutup. betul kata orang setiap apa yang berlaku ada hikmah. dan aku percaya pada hikmah tu.

Thursday, February 16, 2012

Alahai batuk

Posted by sititography at 11:38 PM 0 comments Links to this post
Ahaiii... dah 3 hari batuk tak henti-henti pulak tu. Mula-mula tu batuk biasa-biasa je mungkin sebab setiap hari minum ais kot sebab tu batuk. 

"Hai kenapa hari ni minum air suam?" perli kawan aku, alah masa tu aku buat pekak je macam tak dengar. sebenarnya aku bukannya suka sangat nak order air suam ni semua ni pun sebab terpaksa ja. sebab batuk punya pasal lah! kalau tak tak ada maknanya lah nak minum air panas tengah tengahari macam ni.


Dah masuk hari kedua pun. batuk aku tak baik-baik lagi. air suam dah banyak minum tapi batuk bukannya makin elok tapi makin teruk. haisssh kenapa la pulak ni ? 


Hari ni dah masuk hari ketiga aku batuk, tapi kali ni batuk ni lain macam sikit. batuk sampai menekan dada dan bahagian perut. setiap kali batuk huh! memang terasa sakit yang amat lah. Disebabkan terlalu sakit aku cuba cara lain pulak. Kebetulan hari ni hari jumaat. Apa lagi aku try lah bodek budak-budak offices yang nak pergi sembahyang ni tolong belikan air asam jawa. Mana tau lepas je minum air ni boleh baik.


Kroooch, bunyi pintu offices ditolak, hah memang dorang dah balik lah tu. aku cepat-cepat masuk offices daripada ruagan editing sebelah. " hah air asam jawa tu dah beli ada dalam peti sejuk" yes! terima kasih kawan. aku pun cepat-cepat ke dapur konon nak minum lah nak hilangkan batuk. hah harap-harap cara ni memang berkesan lah untuk hilangkan batuk ni. sebab rasa sakit sangat dah pun.


Semoga cepat lah kau pergi wahai penyakit batuk!

Wednesday, February 8, 2012

Hadiah dari mak

Posted by sititography at 11:11 PM 0 comments Links to this post
" Hang kat mana? tak sampai-sampai lagi ka? "

 " ala cek tengah otw dah ni, sat lagi sampai la "

" awat lambat sangat cepat lah sikit, kami dok tunggu hang ja la, sebab nak pi tukar rim tayar tu sat lagi lambat-lambat tak dan pulak "

" ha okok sat lagi sampai lah, dah dekat atas bukit dah pun. " 

rasanya dah dua kali aku jawab call dan cakap otw. Tak sabar kot menanti kepulangan anak tersayang dia ni, hahaha aku mengomel sendiri. 


Pergh! macam tak percaya sampai aje kat depan rumah, satu rumah keluar datang jemput aku, daripada adik aku, mak, ayah dan paling best jiran-jiran pun dok tunggu. hai dah macam menteri besar pulak balik kampung nak melawat tapak hahahaha :) apa-apa pun aku rasa happy gila bila terpandang wajah-wajah yang aku rindu tu. 


" mak nak p mandi sat, bapak dia pun lah mandi. sat lagi tak dan pulak nak p sungai petani pulak petang ni" hai mak aku ni dah plan macam-macam dah. tak dan aku nak baring-baring sat. "siti hajar tak mau ikut ka? jom lah p sekali sat lagi boleh pilih nak rim yang macam mana" ajak ayah aku, tanpa banyak soal aku pun pakai tudung dan ikut kan aja walaupun sebenarnya mata dan badan ni terasa penat yang amat. 


sampai aje kat kedai tayar, aku dan ayah mula memilih rim yang sesuai dan proses tawar menawar pun bermula, tapi yang membayarnya my mom! hehehe " sayang mak! terima kasih mak sebab belikan rim ni " aku mula melafaskannya pada mak, mak hanya tersenyum. tapi di sebalik senyuman tu, aku faham yang mak langsung tak kisah keluarkan duit asalkan anak dia gembira. mak adalah yang terbaik di hati aku sampai bila-bila. 


Now kereta aku dah segak dengan rim baru yahooooo...!

Bukan orang bandar pun

Posted by sititography at 10:47 PM 0 comments Links to this post
" Assalamulaikum " dengar penuh kesopanan bagi salam yelah mana tak nya datang rumah orang kot. Dah la tu 1st pulak. Eish kejap-kejap rasa segan kejap-kejap terasa mati kutu pun ada jugak ni. Hai macam-macam perasaan ada. Tapi normal lah aku memang macam tu, kali pertama jumpa orang malu dia tak hingat. Tapi 2  tiga jam lepas ni ok lah tu. malu-malu kucing lak kan ? aku memonolog sendiri di hati. 


Mungkin sebab terlalu letih dan mengantuk sebab semalaman dalam bas, belum sempat berborak aku dah tertido dalam bilik. Huh! nasib baik lah, masa time aku bangun tu tak ada siapa pun yang ade budak-budak ni aje, boleh la aku cover malu lagi. haish ade pulak pergi rumah orang tidur siang-siang. hahaha apa pun tak boleh. 


Aku macam tak percaya, baik sungguh keluarga diorang ni, layan aku baik sangat dari makan minum sampai lah ke tidur semuanya di layan dengan baik. Ya Allah! aku tak kisah lah sebenarnya nak makan apa pun, sebab aku juga budak kampung. setakat nak jamah makanan kampung tu, tak jadi masalah pun. Tapi budak boyot ni, semuanya dijaga diteliti pasal aku. kadang-kadang rasa segan pulak aku. kang nanti apa kata family dia. mengada-ngada belagak pulak aku ni. Mana taknya, semuanya dia cakap aku tak makan, menyusahkan mak ayah dia pulak nak ke pasar beli lauk nak di masak. 


Betul kata orang, kalau kita nak tahu sifat atau peragai seseorang tu, cukup lah sekadar 3 hari kita tinggal dengan dia, insya'Allah sidikit sebanyak kita akan faham cara kehidupan dia. Aku dah faham cara hidup dia. Aku suka dengan family dia. Seronok sangat berada disana. Insya'Allah kalau dijemput lagi aku akan kesana semula.


Terima kasih di atas layanan kalian semua dan akan aku jadikan ianya sebagai sebuah kenangan terindah. 

Thursday, January 19, 2012

Apa kelab ?

Posted by sititography at 9:47 PM 0 comments Links to this post
" Cepat lah nak tengok movie ape ni? " soal budak montel di sebelah aku, aku hanya tersenyum dan mengerutkan dahi tanda tidak pasti. Aku sebenarnya tak kisah cerita apa pun asalkan boleh layan 1 atau 2 jam dalam wayang tu pun dah kira ok sangat dah.


" Ok apa kata kita tengok movie the darker hours nak tak ? " aku tersenyum sebagai tanda setuju, sebab aku tau dia nak sangat tengok cerita tu, jadi aku ikotkan aje. Jadi kami pun cepat-cepat ke kaunter untuk membeli tiket. Tapi jeng-jeng lain dari kebiasaannya movie the darker hours tu tak boleh tengok kat paggung biasa tapi kena tengok kat club. club? ape tu? 


" The darker hours ni, tak boleh beli tiket kat sini, kena beli kat kaunter hujung sana harga dia rm25 seorang " selepas kami berfikir kami setuju untuk tengok cerita tu, walaupun harga tiket dia diluar kebiasaan. " tak apa lah bukan selalu kan? kita cuba " kata si montel penuh yakin seolah-olah meyakin aku. Akhirnya aku setuju dan tidak pula membantah.


Wow! tempat yang dikatakan club ni memang betul-betul Vvip sangat best dan selesa sangat. mana taknya nak makan cuma order aje, nanti ada lah orang hantar makanan tu terus ke kerusi panggung. dasyat habis lah. kami ketawa terbahak-bahak sebab dalam panggung tu cuma ada 6 orang sahaja. hah! memang terasa Vvip habis lah. tapi aircon dia sejuk sangat mengigil aku kat dalam tu apa-apa pun berbaloi lah dengan keselesaan panggung tu walaupun harga dia mahal. 


Sekarang wayang pun ada club dasyat sungguh dunia sekarang.....



Wednesday, January 18, 2012

Cepat dua jam

Posted by sititography at 11:56 PM 0 comments Links to this post
" Eh.. sekarang ni dah pukul berapa ye? erm... macam dah lewat lah sempat tak ni wei ? "

" Jap jap aku nak tengok jam kat hand phone aku sat pukul berapa dah"

"Eh.. tu kat tangan kan ada jam kenapa pulak nak tengok jam hand phone adooi! lah kau ni "

Sambil tersenyum nak cover malu " em sebenarnya kan jam aku ni cepat dua jam aku malas nak tolak dua jam sebab kan ada minit-minit saat-saat ni nanti tersalah tolak pulak hahahahaha "

" Adeh! hahaha kau ni boleh pulak pakai jam yang dah uzur kan? " kami sama-sama tergelak, sebenarnya bukannya aku tak boleh beli jam baru tapi sebenarnya aku sangat sayangkan jam ni, walaupun masa pun dah gelong aku tetap pakai dan bila aku tak pakai jam lain macam pulak rasanya tangan ni.

Tiba-tiba, kami terdiam seketika, seolah-olah fikiran kami masing-masing lenyap dan melayang entah ke mana dan aku mula terbayang-bayang jam baru hadiah hari jadi aku yang dijanjikan dan masih tak kunjung tiba pun. Fuh! bila lah aku boleh pakai jam baru ni. malu rasanya bila selalu sangat pura-pura tak dengar bila ada yang tanya.. grrrr! malu...


Tak sabar nak pakai jam baru...

Monday, January 9, 2012

Kisah si boyot dan lidi

Posted by sititography at 3:25 AM 0 comments Links to this post
"Eh sapa pulak yang add aku ni? emm.. tak pe baik aku check sapa budak ni, kalau kenal aku approve kalau tak ignore aje lah bukan susah pun. Eh.. budak Unisel rupanya, emm approve aje lah." 

Daripada tulah aku dan dia kenal. tapi kami sekadar jadi kawan Fb aje tak pernah komen dan tak pernah chatting pun cuma sekadar nak penuhkan friends list. Masing-masing tak tegur langsung pun. Dan aku pun tak pernah perasan wujudnya dia dalam friends list aku selama ini. 

Sehinggalah pada satu hari tu kalau tak salah aku, aku upload gambar dinner last bach aku. tetiba masa seronok main komen-komen dengan kawan sekelas tiba-tiba dia pun mula komen gambar-gambar yang ada, apa lagi aku ni bukanlah sombong orangya dari situlah aku mula perasan wujudnya dia dalam fb aku. Tapi yang bestnya dia boleh pulak puji aku cantik. cantik ke aku? hahaha.. belasah aja lah dah orang puji aku terima seadanya lah.

Aku sebenarnya tak pernah pun jumpa dia apatah lagi nak bersembang. Memang tak lah! tapi nak dijadikan satu cerita dia dengan baik hatinya offer nak bagi borang Finas rasanya. yelah masa tu kan aku ni dah tahun akhir mesti lah semangat nak cari kerja tu tebal kerak bumi. Kami dah set nak jumpa kat round board kecil depan rumah aku tu. kira ini lah pertemuan pertama aku dan dia.. cewah macam cerita hindustan pulak. hahaha... Tercari-cari aku mana lah kelibat orangnya al-maklumlah tak pernah jumpa kan?


Dari jauh aku dah nampak budak tembam dengan bertuala di kepalanya, aku terus mendekati dia dengan slamba mula mengatur kata " kamu kan? eh terima kasih tau sebab bagi borang ni" dan kami mula bercakap bla2 dan bla.. aku sendiri tak ingat dah apa yang kami bual kan tapi apa yang pasti itulah kali pertama kami bercakap dan berjumpa.

Selepas tu, tiada lagi perjumpaan, mungkin masing-masing sibuk kan? tapi betul kata orang, kalau Allah izinkan dan nak apa pun boleh jadi. entah kenapa masa aku terdesak aku sedih dan aku perlukan seseorang untuk berkongsi dia datang tepat pula pada masanya. Aku senang sangat dengan dia, aku rasa selesa dan mula percayakan dia. Sebab tulah aku berani ceritakan apa sahaja masalah aku pada dia. ah! rasa lega rasanya bila semua beban dalam hati ni dapat diluahkan. Walaupun dia hanya sekadar mendengar tapi bagi aku itu sudah cukup buat aku tenang dan lega.


Siapa sangka dari dijadikan tempat meluahkan perasaan dan berkongsi cerita, makin hari seperti ada rasa dalam hati ni, rasa yang aku sendiri tidak pasti. Aku cuma untuk menafikan semua rasanya tapi siapa aku untuk menafikan anugerah Allah ini. Aku mula menghargai dirinya dan aku mula belajar sayangkan dirinya sebagai seorang teman yang ada buat aku samada susah atau jatuh aku. Aku berharap sangat dia akan selalu ada dan temani aku dalam setiap keadaan yang datang. 


Tak aku duga aku mula sayangkan dia, dan aku tahu dia juga sayangkan aku. Tapi pada mulanya aku cuba menafikan sebab aku takut. Aku takut kasih sayang aku pada dia tu cuma sementara cuma dan aku rasa tidak adil untuk dia. Aku tak nak menjadi kejam pada dia. Tapi lama kelamaan aku sendiri sudah pasti.. ya aku pasti! aku dah sayangkan dia dan satu janji pada diri sendiri dah dibuat. Tapi biarlah janji tu tersimpan dalam hati tanpa ada sesiapa yang tahu.


Indahnya pertemuan dan salam yang dihulurkan jadi jangan sesekali sia-siakannya....
 

Expression SHM Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review