Monday, July 16, 2012

Hanya kerana duit

Posted by sititography at 12:19 AM 0 comments Links to this post
" Laparlah"
"ok sat lagi kita pi makan"
"makan ayam penyet eh"
"ok, orang belanja"
"yeaaay!"


Masa kat kedai ayam penyet, time aku best best punya dok makan. Dalam keadaan menahan pedas sambal tu.Tiba-tiba ada seorang budak berdiri berhampiran meja kami.


" Budak tu jual apa tu? "
" jual mercun apa? "
" hahaha... ada pulak jual mercun gila"
"kismis lah"
"haha.. sebab kotak tu macam kotak mercun ja. ingat jual mercun."


Lagaknya seperti sedang mengutip derma. Biasanya orang Malaysia ni kalau datang orang minta derma mesti bagi seringgit. Tak kisah lah berapa pun asalkan kita ikhlas nak membantu dia. Kejap lagi budak ni mesti sampai ke meja kami ni, hah! seperti yang dijangkakan dia memang datang ke meja kami.


" Assalamualaikum, tolong saya, bagi berapa berapa pun tak pa. Asalkan dapat bantu mak saya. Mak saya sakit kanser. " jelas budak tersebut sambil memegang kotak kismis doa. 


" Adik duduk mana? "
" rawang"
"datang sini naik apa?"
" dengan ayah"
"ayah tak kerja ke?"
"kerja jual benda ni jugak"


Kami cuba menyoal budak tu, sebab pakaiannya sangat cantik dan terurus. Tapi serius, kalau tengok muka budak tu memang simpati gila. Tak pa lah terpulanglah kat dia samada dia nak menipu atau tak. Yang penting kita ikhlas menderma yang lain antara dia dengan tuhan. 


Itu baru kes pertama ada lagi, kes kedua yang buat aku rasa marah sangat! 
kejadian ni berlaku masa kat depan tesco shah alam. Masa aku berjalan keluar daripada tesco. Ada seorang budak lelaki siap bersongkok dan kalau seingat aku dia pakai baju merah masa tu. Ditangannya terdapat resit menderma kepada salah sebuah sekolah pondok. 


" Assalamualaikum, kak derma untuk sekolah" budak tu cuba membuka mulut dengan sopan. Tapi aku hanya mengeleng tanda tidak kepada budak tu. Nak tau apa yang jadi lepas tu ?


 Dia terus pergi meninggalkan aku sambil memaki hamun aku " babilah babi babi babi"  aku tergamam dan sangat terkejut. Kenapa dia perlu memaki hamun dengan mengeluarkan perkataan macam tu? Hanya kerana aku tak nak menderma?


Aku terus memerhati dia, dia pergi pula mencuba nasib pada seorang lelaki di penjuru kedai hadapan. Nampak gayanya lelaki tu pun memang tak menghulurkan sehelai kertas pun. Sekali lagi aku nampak mulut dia terkumat kamit memaki hamun lelaki tu. 


Rasa marah aku terus bertambah-tambah bila aku terus melihat gelagat budak tu. Kerana duit manusia ni sanggup melakukan apa sahaja. Sampaikan sanggup memaki hamun orang lain jugak.



Wednesday, July 4, 2012

Ragut

Posted by sititography at 8:14 PM 0 comments Links to this post
Hari neh hari selasa wah! bangun seperti biasa siap-siap pergi kerja.
"Hari hari kerja kerja kerja. Tapi tak kaya kaya jugak!" aku membebel sendiri. Ah! tak tahu kenapa aku terasa malas sangat nak pergi kerja hari ni. Rasa tak sedapnya hati. Eh! mana boleh kena pergi kerja jugak kalau tak gaji kena potong. Adoooi tak pa la pergilah jugak.


Macam biasa, aku jalan dengan langkah yang amat berat untuk ke kereta. " Ok, kiri clear, kanan clear lintas! aib tak bukak pulak kedai roti canai ni hari ni? ooh mungkin sebab hujan kot semalam."


Tiba -tiba zaaaaap! beg aku yang tak berapa nak mahal sangat tu kena ragut! mengelabah aku masa tu. Tapi aku cuba jugak untuk menyelamatkan beg tu. Mana taknya dalam tu ada beg duit aku. Bukan duit yang aku kisahkan tapi segala bagai kad tu yang penting. Masa tu aku cuma main tarik tali dengan peragut yang naik motor jenis 125 tu. Tapi nasib baik lah ada 3 orang pakcik yang kebetulan nak pergi kerja jugak rasanya ada kat situ. 


"ooooooooooi!" jerit pakcik pakcik tu.Ha! masa tu mengelabah peragut jahanam tu. Untuk melepaskan diri dia tendang bahgian belakang aku. dush! terjatuh menerap aku kat jalan. "Adush! sakitnya" 


"adik ok ke? "
"okok sikit aje ni"
"eh darah ni, jom pakcik hantar pergi hospital ye"
aku dalam keadaan yang masih terkejut cuma mengangguk tanda setuju.


Dalam perjalanan nak ke hospital pakcik tu cuba menyoal aku.
"adik ada saudara ke kat sini?"
"tak ada pakcik, saya menyewa aje kat sini"
"kalau macam tu, lepas balik kerja tengahari nanti pakcik datang ambil kat hospital ye, sebab nanti awak nak balik macam mana? apa benda pun tak ada tu"


Huh! masa tu baru aku teringat mana beg dan handphone aku. Adoooi masalah. 
"pakcik, mana beg dengan handphone saya ye?"
"oooh tak perasan pulak pakcik, mungkin tertinggal kat situ kot. tapi tak apa mesti dowang tolong simpan kan kot tu"
"emmm "
" ok, awak bagi alamat rumah nanti pakcik tanyakan dowang kot kot dowang simpan nanti boleh hantar kat rumah"
"ok"


Lepas pakcik tu hantar sahaja aku kat hospital, pakcik tu pun tinggalkan aku kat situ. pergh! hampir 4jam jugak lah aku tunggu pakcik tu datang ambil aku.dalam hati ni rasa tak sedap sangat. fikir macam macam pasal beg dan handphone tu.Seperti yang dijanjikan pakcik tu pun datang ambil aku dan hantar aku balik rumah.Tapi tak ada pula dia bagi handphone dan beg aku. erm....


"Ok dah sampai, awak rehat lah dulu, pasal beg tu nanti pakcik hantar kalau kot kot ada dekat dowang ye"
"ok terima kasih pakcik"



Ya'Allah terima kasih sebab masih menyelamatkan aku.


Monday, July 2, 2012

Cuma benci dihati dia

Posted by sititography at 11:32 PM 1 comments Links to this post
Faham tak benci!! apa tu benci?
emmmm.. benci? ala selalu sangat kita menyebut perkataan ni kan? itu benci sini benci sana benci, kalau boleh semua benda nak benci. Kalau tak payah nak benci benci sangat tak boleh ka? 


Kalau kita dah set dalam kepala tu "benci" buat macam mana baik pun yang kita nampak tetap kebencian jugak.Bila hati dah benci segala apa kita buat mesti tak suka punya percayalah. orang buat benda baik pun kita tetap nampak salah orang buat benda betul pun salah jugak yang kita nampak.Bila orang try bagi nasihat dengan niat nak betulkan apa yang tak betul. Kita akan rasa dia sengaja nak cari silap kita saja saja nak cari pasal. Pada hal niat dia lain.


Lepas tu mula lah nak berprangsaka buruk buruk pasal orang lain. Ha! segala apa yang orang buat akan mula lah nak ungkit balik. Segala silap dia yang dulu dulu masa kita tak kenal dia pun mula lah nak ungkit balik dan semua tu kita akan pertikaikan kononnya semua salah dia semuanya tak betul. Kalau dulu dialah yang terbaik dialah yang paling baik antara yang terbaik.Tapi sekarang ni apa? apa dah jadi dengan terbaik segala bagai tu? yang tinggal cuma, dialah paling teruk dialah yang jahat dialah yang tak guna dialah penipu dialah itu dialah segala bagai yang buruk semua dia.


Well, itulah realiti hidup sebagai manusia kat dunia yang sementara ni. Perasaan dan pandangan tu pun cuma sementara. Bila hati dah mula ada rasa benci. Semuanya salah! tapi masa hati tak benci boleh pulak semuanya betul! Masya'Allah come on lah,setiap manusia itu tak kan pernah terlepas daripada membuat satu kesalahan pun. 




"Just take it easy sayang"  dengan selamba kawan aku cakap macam ni.

"ha mungkin boleh ambil mudah, kalau orang yang membenci kita tu bukan sesiapa pada kita pun. Tapi senang ka nak ambil mudah kalau orang tu, orang yang kita sayang sangat? la ni dia macam membenci kita. Senang ka? " aku menyoal dia balik.

"Weh! nanti dulu, sebab apa aku kata senang? sebab biarlah orang membenci kita, tapi kita jangan berhenti sayangkan dia. Lagi satu hang janganlah melayan sangat. kalau hang layan sama ja la macam mencurah petrol dalam api beb! so biarlah jelah orang yang membenci tu dengan hati dia macam tu."


"tapi susah weh! setiap masa aku akan berfikir" 


" relax la kawan! jangan lah gelabah sangat,hadapi semua ni dengan tenang baru apa yang kita buat semuanya rasional, sudahlah hati orang tak semua kita mampu nak jaga.hati sendiri pun kadang kadang out!"


"emmm... susahkan? "




setiap hari, aku cuba untuk memaafkan setiap kesalahan orang pada aku. Maafkan mereka yang membenci aku. Tak kira lah yang kat depan ka kat belakang ka tepi ka. Semuanya aku maafkan. Aku tak akan mendoakan apa apa yang tak baik untuk mereka. Yalah siapa lah aku nak menghukum mereka kan? amalan aku pun tak banyak mana sangat untuk membenci orang lain pulak.




"Sesungguhnya dalam jasad seorang manusia itu, ada seketul daging. jika baik seketul daging itu maka baiklah seluruh jasad dan jika rosak, maka akan rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah seketul daging yang dimaksudkan itu adalah hati"
(hadis riwayat Bukhari dan Muslim)






 

Expression SHM Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review