Monday, July 16, 2012

Hanya kerana duit

Posted by sititography at 12:19 AM
" Laparlah"
"ok sat lagi kita pi makan"
"makan ayam penyet eh"
"ok, orang belanja"
"yeaaay!"


Masa kat kedai ayam penyet, time aku best best punya dok makan. Dalam keadaan menahan pedas sambal tu.Tiba-tiba ada seorang budak berdiri berhampiran meja kami.


" Budak tu jual apa tu? "
" jual mercun apa? "
" hahaha... ada pulak jual mercun gila"
"kismis lah"
"haha.. sebab kotak tu macam kotak mercun ja. ingat jual mercun."


Lagaknya seperti sedang mengutip derma. Biasanya orang Malaysia ni kalau datang orang minta derma mesti bagi seringgit. Tak kisah lah berapa pun asalkan kita ikhlas nak membantu dia. Kejap lagi budak ni mesti sampai ke meja kami ni, hah! seperti yang dijangkakan dia memang datang ke meja kami.


" Assalamualaikum, tolong saya, bagi berapa berapa pun tak pa. Asalkan dapat bantu mak saya. Mak saya sakit kanser. " jelas budak tersebut sambil memegang kotak kismis doa. 


" Adik duduk mana? "
" rawang"
"datang sini naik apa?"
" dengan ayah"
"ayah tak kerja ke?"
"kerja jual benda ni jugak"


Kami cuba menyoal budak tu, sebab pakaiannya sangat cantik dan terurus. Tapi serius, kalau tengok muka budak tu memang simpati gila. Tak pa lah terpulanglah kat dia samada dia nak menipu atau tak. Yang penting kita ikhlas menderma yang lain antara dia dengan tuhan. 


Itu baru kes pertama ada lagi, kes kedua yang buat aku rasa marah sangat! 
kejadian ni berlaku masa kat depan tesco shah alam. Masa aku berjalan keluar daripada tesco. Ada seorang budak lelaki siap bersongkok dan kalau seingat aku dia pakai baju merah masa tu. Ditangannya terdapat resit menderma kepada salah sebuah sekolah pondok. 


" Assalamualaikum, kak derma untuk sekolah" budak tu cuba membuka mulut dengan sopan. Tapi aku hanya mengeleng tanda tidak kepada budak tu. Nak tau apa yang jadi lepas tu ?


 Dia terus pergi meninggalkan aku sambil memaki hamun aku " babilah babi babi babi"  aku tergamam dan sangat terkejut. Kenapa dia perlu memaki hamun dengan mengeluarkan perkataan macam tu? Hanya kerana aku tak nak menderma?


Aku terus memerhati dia, dia pergi pula mencuba nasib pada seorang lelaki di penjuru kedai hadapan. Nampak gayanya lelaki tu pun memang tak menghulurkan sehelai kertas pun. Sekali lagi aku nampak mulut dia terkumat kamit memaki hamun lelaki tu. 


Rasa marah aku terus bertambah-tambah bila aku terus melihat gelagat budak tu. Kerana duit manusia ni sanggup melakukan apa sahaja. Sampaikan sanggup memaki hamun orang lain jugak.



0 comments:

 

Expression SHM Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review