Thursday, July 28, 2011

Hargainya

Posted by sititography at 12:42 AM 0 comments Links to this post
Hargainya....
Susah ka untuk kita menghargai ? kenapa susah sangat kan nak hargai orang lain ? tapi bila kena tang kita pulak guling-guling nak orang hargai kita.. tapi diri kita sendiri tak pandai tak reti kedekut sombong sangat untuk menghargai orang lain.... kenapa ?

Contohnya macam ni...
Bila kita tunggu orang lama-lama mesti kita marah kan ? siap mengamuk lagi tapi pernah tak kita pikir yang selama ni dia tunggu kita lama mana pun dia tak kisah pun sikit pun tak marah... penyabarnya dia.....

Bila kita bosan kita terhegah2 cari dia nak dia temankn kita... tapi bila dia pulak bosan kita langsung tak layan dia... sibuknya kita sampai tak ada masa nak dengar luahan hati dia..
kesiannya dia sedangkan dia pun nak kan perhatian kita jugak....

Bila kita call dan dia tak angkat panas je hati ni dan mula la tuduh macam-macam... sikit pun kita tak pernah pikir benda yang baik-baik pasal dia... tapi bila dia pulak call dan kita pulak yang tak mau angkat alasan masa tu ada dengan kawan-kawan... masa tu kenapa kita tak pikir hati dia ?  hancurnya hati dia sebab diabaikan dan kawan-kawan yang kita utamakan bukan dia....

Bila dia letih kita paksa jugak dia layan kita kadang-kadang sampai tertido dia dengar semua cerita kita... tapi bila dia suruh kita layan dia walaupun seminit pun kita tak nak.... kenapa kita tak boleh ? adil ke macam tu untuk dia ? dia selalu ada untuk kita setiap hari setiap masa dan setiap saat yang kita nak.... dia sedar kadang-kadang kita tak pernah bersyukur dengan kehadiran dia dan hargai diri dia tapi dia tetap menunggu kita... kenapa jadi macam tu ?

Dia sanggup korbankan apa sahaja asalkan kita bahagia tapi kenapa kita masih tak nampak ketulusan dia ? mana perginya mata hati kita untuk itu ? macam 2 la kita sebagai manusia yang tak pernah nak perasan apatah lagi nak hargai orang yang sayangkan kita... kita selalu lupa yang kita selalu sakitkan hati orang yang sayangkan kita... kita jadi lupa dan seolah-olah lupa diri dan tak pernah sedar bahawa dia sangat sayangkan kita dan selalu ambil berat pasal kita... dia sayangkan kita sepenuh hati dia tapi kita anggap benda tu benda biasa yang kita boleh dapat bila-bila masa sahaja... orang tu banyak bekorban masa, tenaga dan jiwa untuk kita tapi kita tak pernah nak hargai malah kita sikit-sikit bayar dengan rasa ego, gelak tawa, dusta dan kita tak pernah nak selami jiwa dia.


Hargailah orang yang sayangkan kita..........

Monday, July 25, 2011

Patut ke berulang

Posted by sititography at 9:12 PM 0 comments Links to this post
Kalau sekali kita buat silap itu mungkin tak sengaja... mungkin orang lain boleh maafkan kesilapan kita dengan mudah sebab setiap orang berhak diberi peluang kedua dalam hidup dia kan ? sebab tak dak manusia yang sempurna dalam dunia ni pun..

Tapi kalau lepas kita dah maafkan kesilapan pertama dia dan dah pun bagi peluang kedua untuk dia fikir balik setiap kesalahan tu dan kita harap sangat benda tu tak akan berulang untuk kali kedua kan ? besar sungguh harapan tu...

Tapi kalau itu adalah manusia dia tetap akan lupa setiap janji yang pernah di lafazkan... janji tak akan ulang tapi akhirnya dia buat jugak dia ulang semula benda yang sama... kerana sayang mungkin kita akan sentiasa memaafkan dia... bagi lagi peluang ketiga dan keempat... sebab semuanya kerana satu alasan yang sangat kuat iaitu sayang... tapi sayang itu tidak cukup bagi mereka...

Kerana semua itu mungkin hati kita seolah-olah ditikam dihentam dipijak sakit sangat...
tapi depa semua tatap seronok meloncat gembira ulang kesilapan yang depa sendiri tau yang kita sangat benci dan tak kan pernah suka perbuatan tu.. tapi apa depa peduli sebab depa dah set dalam kepala "ala tak pa nanti dia cari la aku, dia kan sayang aku... aku buat salah macam mana pun dia akan maafkan aku " macam tu kah erti nilai kasih sayang kita dibalas ?

Mungkin kita masih bertahan dan memaafkan kesilapan yang depa buat kerana kita sayang dan nilai kesabaran dalam diri sangat tinggi hari ini... tapi siapa menduga kesabaran ini mungkin juga akan terhakis suatu hari nanti.....



Jangan diduga air yang tenang tak akan bergelora........

Friday, July 22, 2011

Jangan Ego

Posted by sititography at 8:45 PM 0 comments Links to this post
Semua orang mesti ada sikap ego... biasa la tu kan ? kadang-kadang kita tak boleh mengawal rasa dan perasaan kita sendiri...walaupun sebenarnya langsung tak terniat dihati untuk jadi seorang yang ego pun tapi sebab hati yang mendesak secara tak sengaja kita jadi ego... dan kerana peragai tu kadang-kadang membuatkan kita menyesal.... semua ini terjadi sebab diri kita sendiri tak mau mengaku kalah nak menang sendiri.

Selalunya benda-benda ni terjadi pada pasangan bercinta la.. Bila salah seorang daripada hampa buat salah dia bukan nak mengaku salah tapi siap set dalam kepala dia "i am always right" ego tinggi sangat konon tak kan mengalah...

Kalau macam tu sampai bila pun masalah tak selesai sebab masing-masing tak mengalah... payahlah macam tu.. bila keadaan bertambah tegang mesti masing-masing mendiamkan diri.. hang tak call aku dan aku pulak tak mau call hang... biar la apa nak jadi kan ? tapi pada hakikatnya dalam hati dan setiap detik dok tunggu sms masuk kan ?
tunggu dia pujuk hampa kan ? tapi sebab masing-masing ego memang jawabnya tak ada la apa-apa sms pun tunggu la sampai berjanggut putih pun...

Aku percaya dan akhirnya diri hampa sendiri yang teruk kan ?
mana taknya mesti makan hati berulam jantung kan ?
adooii kesian gila kan ? kalau tak mau benda tu jadi hanya ada satu jalan saja iaitu mengalah lah...
tak salah kalau kadang-kadang kita mengalah...


Moral the story jangan pentingkan diri sendiri.......

Tuesday, July 12, 2011

Jangan Tamak

Posted by sititography at 7:53 PM 0 comments Links to this post
Kita hanya di anugerahkan dua tangan sahaja kan cuba hampa pikir betoi-betoi... pikir secara logik akal tahap yang terbaik... kalau ada dua tangan sahaja bermakna hampa hanya boleh genggam 1 benda sahaja dalam setiap tengan 2 kan ? 1 kat tangan kiri 1 kat tangan kanan...
dan bila hampa total mesti lah jawapannya 2 benda sahaja kan ?

Tapi ada jugak orang-orang yang rasa eishh..! mana cukup genggam 2 benda ja... aku nak tiga aku nak empat aku nak lima dan aku nak bla dan bla...
wei hampa ni gila ka apa ? ingat tangan hampa 2 tangan dewa-dewa ka?
nak genggam banyak-banyak... heran betoi..! awat la nak jadi tamak sangat...

Lebih baik jaga apa yang ada...
hargai apa yang dah ada dalam genggaman 2 sebaik mungkin...
sebab apa aku suruh jaga baik-baik sebab mungkin masa hampa nak
capai barang yang ketiga 2 salah satu barang yang ada kat genggaman 2 mungkin terjatuh...
dan masa 2 dah agak terlambat untuk hampa kutip balik..
dan mungkin hampa akan kehilangannya buat selamanya...
nak menyesal ? macam tak ada gunanya lagi la rasanya...
sebab hampa yang nak benda tu terjadi bukan orang lain pun...

Mungkin itu pilihan hati hampa sendiri... hampa ada akal hampa mesti boleh pikir sendiri dan tak payah nak suruh orang lain tolong pikirkan pulak untuk hampa... semua keputusan dan pilihan terletak kat tangan dan hati hampa sendiri bukan orang lain...! kalau hampa lebih nak benda yang baru dan masih segar 2.. maksudnya hampa terpaksa la lepaskan salah satu yang ada dalam genggaman tangan 2... dan dua-dua tangan yang hampa ada 2  tak akan mampu nak genggam sampai tiga benda dalam 1 masa yang sama...



Pilih la yang mana yang rasa terbaik dan teruskan langkah mengikut jalan yang di pilih.......

Sunday, July 3, 2011

Berat ujianMu

Posted by sititography at 11:12 PM 0 comments Links to this post
Kenapa aku diuji macam ni ?
Kenapa aku ? kenapa bukan orang lain ? Aku betul-betul lemah hampir mati  dengan ujian ini... benda ni buat hidup aku hilang semangat untuk hidup lagi dan paling teruk kenapa dalam hati ini ada rasa benci ? aku tak boleh membenci dia... aku tak boleh benci dia..!

Dan masa 2 aku bertanya
Kenapa berat sangat ujian ni ?
dan aku dah dapat jawapannya...
sebab Allah tak bebankan aku kalau itu semua di luar kemampuan aku...

Kenapa aku perlu frust ?
penawar untuk rasa ini adalah aku kena kuat aku tak boleh lemah aku tak boleh terus  menerus sedih sebabnya aku akn menjadi orang yang
berdarjat kalau aku sabar...

Macam mana aku nak hadapinya ?
fomulanya ialah sabar.. aku kena sabar...
dan aku perlu kuatkan kesabaran ni melebihi kesabaran musuh...
dan aku perlukan pertolongan.. pertolongan Allah...
dengan sabar aku perlu bertaqwa memohon pdNya...
hanya Dia boleh bantu aku saat ini...

Aku betul-betu tak tahan...!
tapi aku tak boleh putus asa dgn rahmat ini...
kerana oramg yang putus asa adalah tergolong dalam
kaum kafir....


Hanya Allah dapat tolong aku bukan sesiapa lagi.....
 

Expression SHM Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review