Tuesday, July 12, 2011

Jangan Tamak

Posted by sititography at 7:53 PM
Kita hanya di anugerahkan dua tangan sahaja kan cuba hampa pikir betoi-betoi... pikir secara logik akal tahap yang terbaik... kalau ada dua tangan sahaja bermakna hampa hanya boleh genggam 1 benda sahaja dalam setiap tengan 2 kan ? 1 kat tangan kiri 1 kat tangan kanan...
dan bila hampa total mesti lah jawapannya 2 benda sahaja kan ?

Tapi ada jugak orang-orang yang rasa eishh..! mana cukup genggam 2 benda ja... aku nak tiga aku nak empat aku nak lima dan aku nak bla dan bla...
wei hampa ni gila ka apa ? ingat tangan hampa 2 tangan dewa-dewa ka?
nak genggam banyak-banyak... heran betoi..! awat la nak jadi tamak sangat...

Lebih baik jaga apa yang ada...
hargai apa yang dah ada dalam genggaman 2 sebaik mungkin...
sebab apa aku suruh jaga baik-baik sebab mungkin masa hampa nak
capai barang yang ketiga 2 salah satu barang yang ada kat genggaman 2 mungkin terjatuh...
dan masa 2 dah agak terlambat untuk hampa kutip balik..
dan mungkin hampa akan kehilangannya buat selamanya...
nak menyesal ? macam tak ada gunanya lagi la rasanya...
sebab hampa yang nak benda tu terjadi bukan orang lain pun...

Mungkin itu pilihan hati hampa sendiri... hampa ada akal hampa mesti boleh pikir sendiri dan tak payah nak suruh orang lain tolong pikirkan pulak untuk hampa... semua keputusan dan pilihan terletak kat tangan dan hati hampa sendiri bukan orang lain...! kalau hampa lebih nak benda yang baru dan masih segar 2.. maksudnya hampa terpaksa la lepaskan salah satu yang ada dalam genggaman tangan 2... dan dua-dua tangan yang hampa ada 2  tak akan mampu nak genggam sampai tiga benda dalam 1 masa yang sama...



Pilih la yang mana yang rasa terbaik dan teruskan langkah mengikut jalan yang di pilih.......

0 comments:

 

Expression SHM Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review