Monday, July 2, 2012

Cuma benci dihati dia

Posted by sititography at 11:32 PM
Faham tak benci!! apa tu benci?
emmmm.. benci? ala selalu sangat kita menyebut perkataan ni kan? itu benci sini benci sana benci, kalau boleh semua benda nak benci. Kalau tak payah nak benci benci sangat tak boleh ka? 


Kalau kita dah set dalam kepala tu "benci" buat macam mana baik pun yang kita nampak tetap kebencian jugak.Bila hati dah benci segala apa kita buat mesti tak suka punya percayalah. orang buat benda baik pun kita tetap nampak salah orang buat benda betul pun salah jugak yang kita nampak.Bila orang try bagi nasihat dengan niat nak betulkan apa yang tak betul. Kita akan rasa dia sengaja nak cari silap kita saja saja nak cari pasal. Pada hal niat dia lain.


Lepas tu mula lah nak berprangsaka buruk buruk pasal orang lain. Ha! segala apa yang orang buat akan mula lah nak ungkit balik. Segala silap dia yang dulu dulu masa kita tak kenal dia pun mula lah nak ungkit balik dan semua tu kita akan pertikaikan kononnya semua salah dia semuanya tak betul. Kalau dulu dialah yang terbaik dialah yang paling baik antara yang terbaik.Tapi sekarang ni apa? apa dah jadi dengan terbaik segala bagai tu? yang tinggal cuma, dialah paling teruk dialah yang jahat dialah yang tak guna dialah penipu dialah itu dialah segala bagai yang buruk semua dia.


Well, itulah realiti hidup sebagai manusia kat dunia yang sementara ni. Perasaan dan pandangan tu pun cuma sementara. Bila hati dah mula ada rasa benci. Semuanya salah! tapi masa hati tak benci boleh pulak semuanya betul! Masya'Allah come on lah,setiap manusia itu tak kan pernah terlepas daripada membuat satu kesalahan pun. 




"Just take it easy sayang"  dengan selamba kawan aku cakap macam ni.

"ha mungkin boleh ambil mudah, kalau orang yang membenci kita tu bukan sesiapa pada kita pun. Tapi senang ka nak ambil mudah kalau orang tu, orang yang kita sayang sangat? la ni dia macam membenci kita. Senang ka? " aku menyoal dia balik.

"Weh! nanti dulu, sebab apa aku kata senang? sebab biarlah orang membenci kita, tapi kita jangan berhenti sayangkan dia. Lagi satu hang janganlah melayan sangat. kalau hang layan sama ja la macam mencurah petrol dalam api beb! so biarlah jelah orang yang membenci tu dengan hati dia macam tu."


"tapi susah weh! setiap masa aku akan berfikir" 


" relax la kawan! jangan lah gelabah sangat,hadapi semua ni dengan tenang baru apa yang kita buat semuanya rasional, sudahlah hati orang tak semua kita mampu nak jaga.hati sendiri pun kadang kadang out!"


"emmm... susahkan? "




setiap hari, aku cuba untuk memaafkan setiap kesalahan orang pada aku. Maafkan mereka yang membenci aku. Tak kira lah yang kat depan ka kat belakang ka tepi ka. Semuanya aku maafkan. Aku tak akan mendoakan apa apa yang tak baik untuk mereka. Yalah siapa lah aku nak menghukum mereka kan? amalan aku pun tak banyak mana sangat untuk membenci orang lain pulak.




"Sesungguhnya dalam jasad seorang manusia itu, ada seketul daging. jika baik seketul daging itu maka baiklah seluruh jasad dan jika rosak, maka akan rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah seketul daging yang dimaksudkan itu adalah hati"
(hadis riwayat Bukhari dan Muslim)






1 comments:

fazira said...

betol3...
Bila hati dah benci orang buat benda baik pun kita tetap nampak salah

 

Expression SHM Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review