Friday, November 25, 2011

Mak balik lah

Posted by sititography at 8:03 PM
Mak.....
adalah nama yang aku selalu sebut tak kira waktu susah atau pun senang sakit dan juga sihat... hanya nama itu yang selalu aku sebut dan nama itu yang selalu ada di hati aku....! Mak orang yang sangat aku sayang... aku sayangkan dia lebih dari apa yang aku ada di dunia ini... mak segalanya untuk aku... aku tidak mampu hidup tanpa mak.. mak adalah kekuatan aku mak adalah nyawa aku...dan mak adalah tempat kami adik beradik bergantung harap....

Dari kecil kami adik beradik tidak pernah tandus tidak pernah kurang merasakan kasih sayang mak... mak selalu ada disamping kami.. mak lah yang selalu memberi nasihat memberi kasih sayang.. melindungi kami ketika kami sedih dan takut... sedikit pun mak tak pernah rasa jemu tidak pernah rasa berat untuk menjaga kami.. kadang-kadang kami degil kami melawan cakap mak.. langsung kami tidak hiraukan hati mak.. kami selalu memberi masalah pada mak... maafkan kami mak...!

Setiap pagi apabila mata kami terbuka wajah pertama yang kami pandang ialah mak... kalau mak tak ade kami akan menjerit memanggil nama mak mencari di mana mak berada.. mak sangat penting pada kami semua... Mak tidak pernah membiarkan perut kami kosong membiarkan kami kelaparan.. ada sahaja makanan yang sedap untuk kami setiap hari.... mak adalah orang yang sangat kami sayang! kami ingat lagi ketika mak demam sakit dan tidak terdaya untuk bangun menyiapkan makanan untuk kami tapi mak tidak pernah menjadikan sakit itu alasan untuk mak tidak masak untuk kami... mak sedaya upaya bangun dalam keadaan sakit bagi memastikan perut anak-anak mak terisi... terima kasih mak! 

Seawal pukul 1pagi mak dah bangun untuk membuat kuih sedangkan kami anak-anak mak masih sedap berselimut dibuai mimpi masing2 tapi mak sudah bangun... seawal itu untuk mencari rezeki membantu meringinkan beban ayah... mak tidak pernah mengeluh sedikit pun rasa penat dan mak sangat sabar dan rajin bekerja.. kami sangat hargai pergorbanan mak itu....

Sesibuknya mak di dapur mak masih terdaya menyiapkan kerja-kerja rutin yang lain.. mak mengemas... mak membasuh.. mak manyapu dan mak buat semuanya... kerana bagi mak itu tanggungjawab sebagai seorang isteri dan mak kepada kami.. mak adalah yang terbaik untuk kami... mak juga tidak pernah rasa kesal rasa penat menguruskan kakak... sedangkan kakak tidak ubah seperti seorang bayi yang perlu dimandikan disuap dan dijaga sebaiknya.. tapi mak masih terdaya lakukan segalanya... Ya Allah kuatnya dirimu wahai mak!

Tapi hari ini mak tinggalkan kami.. mak tinggalkan semuanya.. mak balik lah mak... kami perlukan mak... balik lah mak... mak adik-adik perlukan mak.. kakak perlukan mak... dan kami semua perlukan mak.. kami sayangkan mak! kami nak mak balik... kami tahu hati mak terguris hati mak sakit mak keciwa mak tidak mampu lagi hadapi semua ini... tapi tak kan mak sanggup tinggalkan kami disini... mak besar harapan kami dan kami terasa kehilangan mak.. setiap hari kami berdoa dan berharap mak akan balik ke sini kembali... kami tunggu mak! 


Kami sayangkan mak... balik lah....!






0 comments:

 

Expression SHM Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review