Friday, August 5, 2011

Ramadhan 2011

Posted by sititography at 12:20 AM
Alhamdulillah ramadhan datang lagi.... syukur sangat aku masih dapat menyambut ramadhan kali ini walaupun aku menyambut ramadhan dengan perasaan sayu sekali....

Ramadhan kali ini sungguh menyentuh hati aku...
bukannya aku tak biasa berada jauh dengan keluarga dan ini bukan lah ramadhan pertama aku di negeri orang tapi dah kali keempat dan sepatutnya aku sudah terbiasa dengan keadaan seperti ini tapi hati ini terlalu sayu pada ramadhan kali ini. mungkin kerana aku menyambut ramadhan seorang diri tanpa keluarga tercinta di sisi dan juga kawan-kawan seperti dulu...

Dulu walaupun keluarga aku jauh dimata tapi aku masih ada kawan-kawan yang sama-sama menyambut kehadiran ramadhan tapi itu dulu 3 tahun yang lepas sewaktu aku masih belajar di unisel. tapi kali ini sangat berbeza jauh berbeza dan inilah yang membuatkan hati aku sangat tersentuh setiap kali sahur dan berbuka.. teringat kenangan masa belajar dulu-dulu, ramadhan kami sangat seronok mana taknya setiap pagi dapur tu akan bunyi riuh rendah dengan bunyi lesung batu,pinggan mangkok dan riuh rendah suara masing-masing dan macam-macam ragam kawan-kawan masa bangun sahur. kadang-kadang bila malas nak memasak di dapur kami beramai-ramai akn keluar ke cafe untuk membeli apa sahaja makanan untuk bersahur... seronoknya ramadhan di kampus ketika itu.. bila berbuka pulak berpusu-pusu orang ke bazar ramadhan berebut-rebut membeli juadah berbuka dan walaupun terpaksa berbuka di dalam kelas itu tidak menjadi masalah kerana semua itu sangat menarik dan akan kekal menjadi sebuah kenangan sebagai seorang pelajar...


Tapi itu semua dulu, dah tak sama macam sekarang tapi  sekarang sahur seorang diri dan berbuka pun seorang diri.. pilunya hati ini dan sangat terasa sedih.. alangkah bestnya kalau aku berada bersama keluarga saat ini pasti mak aku akan sediakan apa sahaja menu yang aku nak.. aku sangat rindukan saat seperti itu... tak apa la mungkin ini semua dugaan dan ketentuan yang telah di takdirkan kepada aku. walau macam mana pun ramadhan kali ini aku harap aku dapat lakukan dengan sempurna dan mengharapkan bukanlah ramadhan terakhir buat aku...



Selamat berpuasa dan salam ramadhan......

0 comments:

 

Expression SHM Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review